Hoera, wat een beleving van de democratie!

Op 17 juni om 19:44 uur krijgen de Delftse raadsleden een mail van de griffie over een voorstel van het college aan de raad inzake een voorbereidingsbesluit Motorenweg e.o., met de mededeling dat dit agendapunt plotseling wordt toegevoegd aan agenda van de raadsvergadering hedenavond.

Een kwartier later start de desbetreffende vergadering!

Nee, er wordt weer niet geluisterd door dit college en niet door de voorzitter van de raad (de burgemeester), op het verzoek om dit onderwerp op de agenda van de volgende raadsvergadering te plaatsen.

Hoe kun je een juist besluit nemen wanneer je hier uiteindelijk maar 3 minuten leestijd voor krijgt?

De voorzitter zegt, wanneer Hart voor Delft hier tegen fel tegen ageert: “Het is ter bescherming van de gemeente, de wethouder zal dit nog toelichten.” Na de 3 minuten leestijd wordt er nog gevraagd of een partij nog een stemverklaring wil afgegeven en vervolgens wordt in dezelfde ademhaling het voorstel van het college afgehamerd.

Ook al  is het voorstel van het college aan de raad inzake dit voorbereidingsbesluit Motorenweg e.o. ter bescherming van de gemeente dan nog dient het, wat ons betreft, voldoende tijd van behandeling te krijgen van de raadsleden.

Want dient dit voorstel wel de Delftse inwoners? Of dient het alleen het college?
En of we hierover, na 3 minuten leestijd, maar gelijk onze goedkeuring over wilden geven.

Als dit nou de laatste raadsvergadering voor het zomerreces zou zijn, dan zouden we er nog begrip voor kunnen hebben. Helaas nu niet. In één ademhaling  gaat dit stuk vervolgens hup naar de hamerstukken en wordt het er doorheen gejast.

Hart voor Delft vraagt zich af; waarom deze haast en waarom dit niet eerst in de commissie behandelen? Het kan zijn dat dit dan alsnog op de hamerstukkenagenda geplaatst zou worden, maar dan was er wel de tijd geweest om je als partij hierin in te lezen en mogelijke vragen erover te stellen. Nu vraagt Hart voor Delft zich af waar de taak van de voorzitter van de raad, als beheerder van de democratie is gebleven bij dit onderwerp en waarom dit met 3 minuten er door gejast moest worden.

Is dit dan democratie? Het lijkt ons eerder een dictatuur!

Waar moest eigenlijk over beslist worden?
De verklaring dat een bestemmingsplan wordt voorbereid voor het op de tekening aangegeven gebied;

Te bepalen dat:

  1. het in het gebied waarvoor dit voorbereidingsbesluit geldt verboden is om zonder omgevingsvergunning werken geen bouwwerken zijnde of werkzaamheden uit te voeren en om bouwwerken te slopen;
  2. het verboden is om het gebruik van gronden en/of bouwwerken in het gebied waar het voorbereidingsbesluit van kracht is te wijzigen in een andere vorm van gebruik, waaronder mede wordt verstaan het wijzigen in omvang en/of intensiteit van het gebruik;
  3. het bevoegd gezag bij een omgevingsvergunning kan afwijken van het onder 2b genoemde verbod, mits de voorgenomen wijziging van het gebruik niet strijdig is met het in voorbereiding zijnde bestemmingsplan;
  4. het verbod zoals bedoeld onder 2a niet van toepassing is op werken, geen bouwwerken zijnde, en werkzaamheden, die: normaal onderhoud en normaal beheer betreffen ten dienste van de huidige legale situatie;
  5. krachtens een reeds verleende omgevingsvergunning in uitvoering zijn op het tijdstip van inwerkingtreding van dit besluit; mogen worden uitgevoerd krachtens een reeds verleende omgevingsvergunning;
  6. Dit voorbereidingsbesluit met identificatienummer NL.IMRO.0503.VB0021-2001 langs elektronische weg vast te stellen, waarbij de GBKN-kaart met nummer o_ NL.IMRO.0503.VB0021-2001 als ondergrond is gebruikt;
  7. Te bepalen dat het voorbereidingsbesluit in werking treedt met ingang van de dag van terinzagelegging.

Hieronder de uitleg -samenvatting- waarom:

  1. Aanleiding
    De bedrijvenstrook ligt in Schieoevers Noord en valt onder het stationsgebied Delft Campus. De komende jaren worden dit gebied getransformeerd naar een gemengd stedelijk gebied. Voor deze ontwikkeling is het Ontwikkelplan Schieoevers Noord (OP) vastgesteld. Om te voorkomen dat ongewenste ontwikkelingen op de bedrijvenstrook plaatsvinden, die niet passen in het Ontwikkelplan en het bestemmingsplan dat voor de gebiedsontwikkeling zal worden gemaakt, heeft de raad op 9 juli 2020 een voorbereidingsbesluit vastgesteld. Het voorbereidingsbesluit vervalt een jaar nadat het besluit in werking is getreden (op 14 juli 2021). Daarom wordt voorgesteld om een nieuw voorbereidingsbesluit vast te stellen.
  1. Bevoegdheid
    Op grond van artikel 3.7 van de Wet ruimtelijke ordening is de raad bevoegd om een voorbereidingsbesluit vast te stellen.
  1. Historie / relatie met eerdere besluiten/ proces
    Op 9 juli 2020 heeft de raad het vorige voorbereidingsbesluit vastgesteld.
  1. Wat willen we bereiken? (Beoogd effect)
    Het voorbereidingsbesluit zorgt ervoor dat bouwplannen die na de inwerkingtreding van dit voorbereidingsbesluit worden ingediend bij de gemeente moeten worden aangehouden en dat
    gebruikswijzigingen die niet in het nieuwe bestemmingsplan passen kunnen worden tegengehouden. Ongewenste ontwikkelingen (ontwikkelingen die niet passen in het nieuwebestemmingsplan) kunnen hierdoor worden voorkomen.
  1. Wat gaan we daarvoor doen? (Oplossingsrichtingen / kanttekeningen)
    Een voorbereidingsbesluit vaststellen.
  1. Wat mag het kosten? (Financiële paragraaf )
    n.v.t.
  1. Communicatie
    Het voorbereidingsbesluit wordt bekendgemaakt in de Stadskrant, de Staatscourant en op internet. Voorts zal het besluit gedurende 6 weken ter inzage worden gelegd bij het KCC.
  1. Verdere procedure
    Tegen het voorbereidingsbesluit kan ingevolge artikel 8:5 van de Algemene wet bestuursrecht geen bezwaar worden gemaakt en beroep aangetekend.

Coby de Koning