Vier keer op rij gaan deelscooters in vlammen op: Go Sharing en Check verbannen de Voorhof uit hun verzorgingsgebied.

Na de reeks van voertuigbranden in Voorhof hebben de twee deelscooteraanbieders in Delft besloten de wijk uit hun parkeerzone te verbannen. Voor de vierde avond op rij ging er woensdagavond een elektrische tweewieler in de fik.

Wéér was het raak gisteravond. Voor de vierde keer op rij ging er in de Multatulibuurt in Voorhof een elektrische deelscooter in vlammen op bij het Arthur van Schendelplein. Maandag was het daar vlakbij, bij de Herman Heyermanslaan, ook al raak. Dinsdag moest de brandweer in actie komen op de Multatuliweg en zondagavond begon het op de Frederik van Eedenlaan. De politie spreekt van vijf meldingen in anderhalve week tijd.

,,Ik heb net begrepen dat het er vier van ons waren”, zegt Teun Kolner van Go Sharing. ,,We hebben inmiddels dat hele gebied als no-parking zone gemarkeerd, zodat gebruikers daar hun scooter niet meer kunnen parkeren. Daarnaast zijn we in gesprek met de politie hoe we dit probleem kunnen aanpakken. Echt enorm jammer dat dit gebeurt”, aldus de woordvoerder.

Ook een deelscooter van Check moesten eraan geloven. De aanbieder is pas drie weken actief in Delft en kwam in de plaats van Felyx. Paul van Merrienboer van Check betreurt de incidenten en zegt altijd aangifte te doen van brandstichting. ,,Heel spijtig. Inmiddels hebben we ons servicegebied aangepast in Delft. Voorhof is uit de parkeerzone gehaald. Dat doen we altijd om verschillende redenen. We willen namelijk in principe niet zwichten voor vandalisme.”

Het slopen van deelscooters is inmiddels geen nieuwigheid meer. Steeds meer bedrijven die deelvoertuigen aanbieden worstelen met vernielingen, diefstal en branden. Zo hebben onlangs twee aanbieders zich in Vlaardingen teruggetrokken omdat de accu’s massaal uit de scooters werden gehaald. Go Sharing zegt dat het daar om een tijdelijke maatregel gaat en dat het in Delft nog niet zo ver is. ,,We laten ons niet wegjagen door een paar brandjes”, aldus Kolner.

Verkeerd geparkeerd

Uit online reacties op de brandenreeks leggen inwoners de link met de grootste ergernis rondom deelscooters: dat ze te pas en te onpas verkeerd geparkeerd staan op plekken in de wijk.

Bram Stoop, fractievoorzitter van Hart voor Delft, wil dat er betere afspraken worden gemaakt over waar je de deelscooters mag en kan parkeren. ,,Natuurlijk is dat absoluut geen excuus om ze in de fik te steken, maar er moeten vaste plekken komen waar je die dingen mag stallen. Delft is één grote openbare stalling geworden. Wij mogen onze auto toch ook niet zomaar ergens neergooien?”

Delft gaat binnenkort met Go Sharing en Check in gesprek om verdere afspraken te maken over locaties waar de fietsen en scooters mogen worden gestald, zei een woordvoerder van de gemeente al eerder tegen deze krant. Zo komt er een ‘virtuele omheining’ waar scooterrijders in de binnenstad zich aan moeten houden.

Stoop wil die maatregelen ook in andere wijken én wil dat Delft meer doet voor de jeugd.
,,Er is een hoop frustratie bij Delftse jongeren. Er is een hoop van ze afgepakt. Op de Brasserskade mogen ze geen vreugdevuur meer hebben deze oud en nieuw, maar wat krijgen ze ervoor terug? We gaan de donkere maanden in; de vandalismegevoelige maanden. Je houdt je hart vast wat er gaat gebeuren.”

Risicowijken

Agenten nemen Voorhof de komende dagen meer mee in de surveillanceronde, zegt een politiewoordvoerder. Go Sharing is met de gemeente in overleg om voor oud en nieuw in kaart te brengen wat de risicowijken zijn. ,,Die halen we een of twee weken voor 31 december uit ons servicegebied. Voertuigen die daar nog geparkeerd zijn, halen we weg.”

Check kiest voor een andere aanpak. ,,Met oud en nieuw is het niet te doen om vijfduizend scooters ‘naar binnen’ te halen. Dan zijn de kosten hoger dan de opbrengsten”, zegt Van Merrienboer.

Bron: AD Delft
Foto: Fred Leeflang