Al jaren zochten bewoners van de Olofsbuurt en het Westerkwartier naar een oplossing voor hun parkeerprobleem. De smalle straten kunnen de parkeerdruk niet aan en voor de hulpdiensten is er vrijwel nooit voldoende ruimte.
Totdat de gemeente een ‘groene opknapbeurt’ had bedacht en aangaf dat er 150 parkeerplekken zouden komen in de Prinsenhofgarage. Voor de bewoners van de twee buurten werden de 150 plekken zelfs gereserveerd.
In het Mobiliteitsplan Delft 2040 staat dat bij uitbreiding van het binnenstadse autoluw+ gebied, dit gefaseerd zou gebeuren.
Nu heeft het College van B&W opeens haastig besloten het zuidwestelijk deel van de binnenstad uit te breiden als autoluw+ gebied en moeten er versneld zo’n 480 auto’s van de grachten af.
Dat dit College opeens besluit te gaan marchanderen met de beschikbare parkeerplekken in de garages, lijkt voor Hart voor Delft sowieso onbestaanbaar. Dat nu ook de, aan de Olofsbuurt en het Westerkwartier beloofde en zelfs gereserveerde plekken op de schop gaan, is echt onvoorstelbaar. Belofte maakt schuld en dit geldt ook voor wethouders!
Reden voor ons om schriftelijke vragen aan de wethouder te stellen.
We houden je uiteraard op de hoogte!
Zie ook de artikelen van Omroep Delft en AD Delft over dit onderwerp:
Marcel Koelewijn
Raadslid Hart voor Delft.
Bronnen: Omroep Delft en AD Delft
Foto: Steven Lek
De gemeente Delft is eigenaar van Parkeren Delft BV, de exploitant van de 4 grote parkeergarages en in de praktijk dus een monopolist. Er zijn allerlei belangenverstrengelingen en belangenconflicten die in het nadeel van Delftse bewoners uitpakken. Bezoekers, zoals toeristen maar binnenkort ook autorijders van Royal Haskoning worden aardig behandeld en bevoordeeld. Gewone burgers, die nota bene alsmaar de rekening krijgen voor parkeren en de kosten van het ‘parkeerbeleid’, worden alsmaar benadeeld. De burgers worden geconfronteerd met extra verkeersdrukte door omrijdende automobilisten die soms wel 1 tot 2 kilometers (om) moeten rijden om te parkeren. Ook bij nieuwbouw, zoals de VORM-toren ‘Prince of Delft’ aan het Delflandplein, moeten veel bewoners iedere keer dat ze parkeren op hun plekje in de AH-XL garage 1 kilometer omrijden. En omdat er te weinig parkeerplekken in die garage zijn, zetten veel bewoners van Prince of Delft hun auto ergens in de buurt, ten koste van eerdere bewoners. De parkeerdruk en de verkeersintensiteit nemen toe. Hebben Delftse bestuurders er soms een belang bij dat automobilisten alsmaar omrijden en daarmee tijd en energie verkwisten en het milieu nutteloos vervuilen?