De Metropolitane fietsroute Delft-Rotterdam Alexander heeft als doel duurzame mobiliteit te bevorderen, maar dreigt een financieel debacle te worden. Twee zogeheten ‘complexe schakels’ in het project, de Gelatinebrug en het ecoduct over de A13, zorgen voor aanzienlijke kostenstijgingen en onzekerheid ten opzichte van de oorspronkelijke begroting.

Daarnaast ontbreekt transparantie over de actuele totale begroting en over specificaties en wijzigingen in de plannen. Dit roept vragen op over de haalbaarheid en verantwoordingsplicht van de gemeente Delft.

Buiten dat Hart voor Delft vindt dat het een totaal overbodig project is, omdat er zeker twee alternatieve routes naar Rotterdam zijn, waarvan al jaren naar volle tevredenheid gebruik wordt gemaakt, heeft de stad ook behoefte aan een buitenzwembad, een nieuw stadstheater en betere sociale voorzieningen in de wijken.

Omdat de kosten zomaar de 100 miljoen zouden kunnen overstijgen, maakt Hart voor Delft zich ernstige zorgen dat de coalitiepartijen uit politiek belang in zullen stemmen met dit megalomane verspillingsproject.

Hart voor Delft vraagt om helderheid over de kosten en specificaties van deze schakels en het totale project en heeft schriftelijke vragen gesteld. Zie hieronder de vragen.

Technische vragen over de ontwikkeling van de Metropolitane fietsroute Delft-Rotterdam Alexander (MFR).

Inleiding
De Metropolitane fietsroute Delft-Rotterdam Alexander heeft als doel duurzame mobiliteit te bevorderen, maar dreigt een financieel debacle te worden. Twee zogeheten ‘complexe schakels’ in het project, de Gelatinebrug en het ecoduct over de A13, zorgen voor aanzienlijke kostenstijgingen en onzekerheid ten opzichte van de oorspronkelijke begroting.

Daarnaast ontbreekt transparantie over de actuele totale begroting en over specificaties en wijzigingen in de plannen. Dit roept vragen op over de haalbaarheid en verantwoordingsplicht van de gemeente Delft.

Hart voor Delft vraagt om helderheid over de kosten en specificaties van deze schakels en het totale project.

Technische vragen voor het Delftse college: 

  1. Wat is de meest actuele totale begroting van de Metropolitane fietsroute Delft-Rotterdam Alexander, inclusief de complexe schakels?
  2. Hoe zijn de totale kosten gespecificeerd per onderdeel van het project, met nadruk op de complexe schakels, zoals de Gelatinebrug en het ecoduct over de A13?
  3. Welke wijzigingen zijn recent en minder recent doorgevoerd in de specificaties van de Gelatinebrug en het ecoduct en wat zijn de gevolgen hiervan voor de kosten en planning?
  4. Wat is de exacte kostenraming voor de ondersteuning met piepschuim in het natuurgebied de Ackersdijkse plassen en hoe beïnvloeden deze aanpassingen de kosten van het fietspad?
  5. Hoe worden de kosten en risico’s van de complexe schakels verdeeld tussen betrokken partijen zoals Delft, de MRDH en andere stakeholders?
  6. Welke maatregelen worden genomen om verdere kostenoverschrijdingen bij de complexe schakels te voorkomen en wie draagt de (financiële) risico’s bij eventuele verdere stijgingen?
  7. Welke alternatieven zijn overwogen om de kosten van de complexe schakels, zoals de Gelatinebrug en het ecoduct, te drukken en wat is hiervan in planningswijzigingen toegepast?
  8. Op welke wijze worden de gemeenteraad en andere belanghebbenden op de hoogte gehouden van de actuele kosten, specificaties en voortgang van het gehele project en de complexe schakels binnen het project?

Fractie Hart voor Delft
Marcel Koelewijn.

We houden je zeker op de hoogte van de ontwikkelingen.

Lees ook het artikel van het AD over de hoogopgelopen kosten voor een geplande fietstunnel in Den Haag, waavan de kosten tot nu toe zijn opgelopen van 9 naar 19.6 miljoen.
https://www.ad.nl/den-haag/aanleg-van-fors-duurder-geworden-fietstunnel-nog-onzeker-politiek-wil-meer-uitleg-over-kostenstijging~a3d6507e/

Foto: MRDH.