De frustratie van te vroeg vertrekkende trams of bussen

Afgelopen maandag stond ik daar dan, op het station van Delft, terug van een training in Utrecht. Op dat moment voor mij al een veel te lange reis. De snelweg had ik die dag ontweken vanwege de vele wegwerkzaamheden. Ik had nog een uur de tijd om mijn dochter op te halen van de buitenschoolse opvang, voordat deze zou sluiten. Ik was moe en had haast.

Te vroeg
Ik moest overstappen op tram 1 en had via de app van de NS gecheckt hoe laat die vertrok. Op het moment dat ik van het perron afloop heb ik nog 5 minuten. Je kent het wel, die kleine race tegen de klok. Maar toen ik de tramhalte naderde, zag ik tram 1 net wegrijden. En daar stond ik dan, voor een digitaal bord dat me vertelde dat ik nog vijftien lange minuten moest wachten. Waarom? De tram was te vroeg vertrokken!

We weten allemaal dat reizen met het openbaar vervoer zo zijn uitdagingen kent. Maar moeten we echt accepteren dat trams en bussen vertrekken wanneer het hen uitkomt en niet volgens een strakke dienstregeling?

Geen incident
Na mijn ervaring plaatse ik een filmpje op mijn socials waarin ik mijn frustratie uitte. Het had me 10 minuten gekost en in één van de reacties stond de vraag: “Wat is 10 minuten op een mensenleven?” Tja, het is dus 10 minuten op twee mensenlevens, maar helaas van ondergeschikt belang. Iemand anders reageerde dat dit bij tram 1 vaker gebeurt en het haar woest maakte. Het is dus geen incident. Zie daar het belang van stipte vertrektijden.

Het station van Delft is een cruciaal knooppunt voor velen. Het is dus essentieel dat het openbaar vervoer hierin betrouwbaar is. We moeten kunnen vertrouwen op de vertrektijden die worden weergegeven, zodat iedereen zijn aansluiting kan halen.

Onze Visie en Oplossingen
Bij Hart voor Delft voelen we jullie frustratie ook en willen we dat er iets verandert. Wij staan voor een onverbiddelijke naleving van vertrektijden bij belangrijke knooppunten zoals stations. Geen smoesjes, geen marge, gewoon op tijd, elke keer.

Informatie
Daarbij moet de communicatie naar reizigers toe beter. Iedereen verdient het om correct en op tijd geïnformeerd te worden over de vertrektijden en mogelijke veranderingen daarin. Dit kan door de inzet van verbeterde informatieborden en real-time updates via apps.

Ontwikkelingen
We gaan actief in gesprek met de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en de vervoersbedrijven om deze verbeteringen te realiseren. Ons raadslid, Marcel Koelewijn, kan dit aankaarten binnen de bestuurscommissie Vervoersautoriteit. We houden je op de hoogte van de ontwikkelingen.

Jouw stem telt
We horen graag wat jouw ervaringen zijn met het openbaar vervoer in Delft. Jouw input is belangrijk voor ons om doelgerichte verbeteringen voor te stellen en om ervoor te zorgen dat het openbaar vervoer in Delft betrouwbaar is voor iedereen.

Laten we samen de handen ineenslaan om het reizen in Delft betrouwbaarder en aangenamer te maken. Samen maken we van Delft een plek waar je op tijd komt, elke keer weer.

Stuur jouw ervaringen naar fractie@hartvoordelft.nl, dan kunnen wij dit oppakken.

Fractie Hart voor Delft
Aïsha Sriram
Commissielid