Donderdag 23 maart werd in de commissie Ruimte en Verkeer het Beeldkwaliteitsplan Kabeldistrict behandeld en de stand van zaken met betrekking tot de ‘Gelatinebrug’, die ter hoogt van Praxis en Lijm & Cultuur moet komen. Deze brug zou voor vermindering van de drukte op de Abtswoudsebrug moeten zorgen.

People mover
De Provincie heeft wel voorwaarden gesteld aan de bouw van de brug. Doorvaarthoogte zou minimaal 3 meter moeten worden, wat dan, met een doorvaartbreedte van 22,5 meter, ook een vast doorvaart gedeelte zou opleveren. Met als luxe toevoeging dat er ook nog een zelfrijdend passagiersvoertuig overheen zou moeten, een zogenaamde ‘People mover’. Hiervoor zou de brugbreedte voor het fietsverkeer en ‘People mover’ van 7 naar 8 meter moeten.

De op -en afrit naar de brug aan de Schiewegzijde loopt in het ontwerp in een soort T-splitsing. Dit is omdat de Schieweg pas (jaren) later wordt ‘omgeklapt’ langs het spoor.

Lijm&Cultuur
In het originele ontwerp zou evenementen terrein ‘Lijm&Cultuur’ zo’n 10 meter terrein moeten inleveren ten behoeve van de aanrijdhelling naar de brug aan de Rotterdamsewegzijde.

Maar wat is er sinds 2019 gebeurd?

Toen de gemeenteraad het besluit nam om de brug te bouwen, stonden de geraamde kosten op 18,9 miljoen euro. Maar wel met alles erop en eraan, 8 meter wegbreedte, 22,5 meter vaarbreedte enz. Destijds al veel geld voor een fietsbrug, maar de Metroolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) zou er ook nog geld insteken, vanwege dat de brug onderdeel zou worden van het ‘Metropolitaan Fietsnetwerk’. Dit is een soort snelfietsroute.

Financieel gat
Door kostenstijgingen sinds 2019, veroorzaakt door verhoogde personeelskosten, de enorme inflatie en de oorlog in Oekraïne, zijn de kosten voor de brug nu opgelopen tot zo’n 28 miljoen euro, maar ook nog met de beperkingen van een soberder ontwerp, versmalling van de wegbreedte naar 7 meter, versmalling van 22,5 meter naar 12 meter vaarbreedte en verlaging van de doorvaarthoogte van 3 meter naar 2,50 meter.

En dan is er nog een financieel gat van 9 miljoen euro, waarvoor nog geen dekking is. Dit moet worden ingevuld door zogenaamde ‘cofinanciering’.

En waarvoor eigenlijk, als je het ons vraagt. Een fietsbrug die door ruim 80% door studenten gebruikt gaat worden, om geen 200 meter door te hoeven fietsen naar de Abtswoudsebrug.

Studentenkadootje
Door Hart voor Delft zijn dan ook vragen gesteld zoals: “Als er 80% studenten over de brug zullen rijden, hoeveel is de TU Delft dan bereid te investeren, om het gat van 9 miljoen euro te dekken?

Voor zover wij hebben begrepen is de TU Delft niet bereid om enige bijdrage te doen. Dat hebben we vaker gehoord. Hieronder een opsomming van de weigering van de TU Delft om bij te dragen aan studentenvoorzieningen.

De TU Delft wil niet bijdragen aan:

  • Huisvesting voor studenten, maar heeft wel de ambitie door te groeien naar 40.000 studenten.
  • Herhuisvesting van rugbyvereniging Thor en haar 17 kleinere studentensportverenigingen, maar steunen wel hun paradepaardje roeivereniging Laga met een nieuw onderkomen in de Nieuwe Haven, waardoor Thor moet verdwijnen.
  • De bouw van de ‘gelatinebrug’, welke voor minstens 80% door studenten zal worden gebruikt.

Dit brengt ons ook bij de vraag: “Waarom moet de Delftse belastingbetaler de enorme meerkosten betalen voor een brug die, voor het grootste gedeelte, eigenlijk een studentenkadootje is?

Op dit moment staat de bouw van de Gelatinebrug weer op losse schroeven. De brug lijkt onbetaalbaar te worden. Wat ons betreft: “Dan maar geen Gelatinebrug, dan hoeft Lijm&Cultuur ook geen grond af te staan.

Voor Hart voor Delft is het voorlopig ‘Een brug te ver’.

Coby de Koning.