Wordt goedkoop duurkoop?

Met ingang van 17 maart 2014 zal het RegioTaxi-vervoer, opnieuw in handen komen van Connexxion. Het RegioTaxi-vervoer voor Delft en omstreken wordt tot 17 maart nog door Deltax gedaan. Daarna neemt Connexxion het volledig over. Dit heeft natuurlijk gevolgen voor de Deltax. Dreigt hier een herhaling van een eerdere situatie, waarbij bleek dat goedkoop uiteindelijk duurkoop bleek te zijn? Eind mei 1998 werd de opvolger van de Belmobiel geïntroduceerd: de StadsTax, het lokale stadsvervoer van deur tot deur voor mensen met een indicatie. Wegens de aanbesteding binnen Haaglanden, werd de Stadstax vervolgens omgezet in Regiotaxi. Met alle gevolgen van dien. Want, het moest goedkoper! Goedkoper ja, maar betere service voor de gebruikers?

Vervoerder BTR nam in 2006 het vervoer voor heel Haaglanden over van Connexxion en sindsdien regende het klachten. Het onderwerp Regiotaxi werd destijds ook, mede door Stadsbelangen Delft, in de gemeenteraad uitvoerig besproken. In juni 2008 bleek dat BTR het werk niet aan kon en ging uiteindelijk bankroet. En ook de opvolger van BTR, CPV vroeg nog geen jaar na dato (april 2009) een faillissement aan.

Het Regiotaxi-vervoer kwam weer terug bij Connexxion en vervolgens nam de Deltax het failliete regiotaxivervoer voor Delft, Midden- Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Ypenburg en Berkel en Rodenrijs over. Met succes en naar tevredenheid van de gebruikers van de Regiotaxi! Sinds 2011 rijdt 90% van het Regiotaxivervoer op aardgas. Dit was een onderdeel van de nieuwe overeenkomst met het Stadsgewest Haaglanden. En ook het wagenpark van Deltax werd hierop aangepast. Een flinke investering voor het bedrijf, maar met de juiste intenties. Ook werden mensen omgeschoold en/of opgeleid tot (regio)taxichauffeur, om de vraag en aanbod naar het Regiovervoer in te vullen en op tijd te laten rijden.

Na de nieuwe aanbestedingsprocedure is opnieuw gebleken dat Connexxion het regiovervoer voor Haaglanden gaat uitvoeren. Het lijkt erop dat er volledig wordt voorbij gegaan aan de huidige kwaliteit voor de gebruikers, de investeringen die Deltax heeft gedaan, maar ook voor de chauffeurs van Deltax. Een gedeelte komt straks zonder werk te zitten. Leert men het dan nooit bij Haaglanden?

Hoe de toekomst er qua Regiotaxivervoer eruit gaat zien voor de gebruikers van het vervoer, blijft opnieuw afwachten. Wij vrezen dat de situatie zich weer gaat herhalen. Onze fractie begrijpt niet dat een goed lopend Delfts bedrijf als de Deltax weer de dupe dreigt te worden van te goedkope aanbestedingen, waarbij Haaglanden bestuurders zich kennelijk minder zorgen maken over de kwaliteit van het vervoer. De toekomst zal het moeten uitwijzen, maar wij zullen deze kwestie nauwgezet volgen.

Stadsbelangen Delft
Aad Meuleman

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *