Met ingang van 1 augustus 2014 treedt de Wet Passend Onderwijs in werking. Een gevolg van deze wet is dat de ‘rugzakbekostiging’ (ofwel: Leerling Gebonden Financiering) in haar huidige vorm verdwijnt. Scholen krijgen de zorgplicht om zelf extra ondersteuning te organiseren voor leerlingen die dat nodig hebben. Veel van de leerlingen die nu nog met een ‘rugzakbekostiging’ op het reguliere onderwijs zitten, houden echter wel het recht op (extra) ondersteuning. Scholen voor het Voortgezet Onderwijs in Delft e.o. doen dit in nauwe samenwerking met het Samenwerkingsverband VO Delflanden.

De groep leerlingen met ernstige psychiatrische of gedragsproblemen (Cluster 4) is nog steeds groeiende. Deze leerlingen hebben diagnoses als autisme, ADHD etc., met een gemiddelde tot hoge intelligentie. De kloof tussen het intellectuele en het sociaal-emotionele aspect is groot, maar wel ‘aanstuurbaar’ en met de juiste begeleiding kunnen ze redelijk tot goed functioneren binnen het reguliere onderwijs.

Qua basisonderwijs valt er in Delft nog wel wat te kiezen, maar middelbare scholieren uit Delft met Cluster-4-indicatie en een HAVO/VWO-advies worden veelal verwezen naar Den Haag (Pleysier College) of Rotterdam. Voor middelbare scholieren in Delft met een cluster-4-indicatie die naar het reguliere onderwijs gaan, zal de betreffende school – met inzet van expertise vanuit het Samenwerkingsverband VO Delflanden – in overleg met de ouders van het kind afspraken maken over het ondersteuningsaanbod ten gunste van hun kind, dat kan variëren van een licht, medium tot intensief onderwijsarrangement. We hebben het hier over een onderwijsarrangement op maat gemaakt aan de hand van de onderwijsbehoefte van het kind. Op dit gebied verandert er niet spectaculair veel.

Maar met de intrede van de nieuwe Wet Passend Onderwijs verplicht de Overheid dat alle reguliere scholen deze zorgleerlingen moeten opnemen. Echter, niet elke school heeft de capaciteiten in huis om een grote hoeveelheid cluster-4-leerlingen op te nemen! Ervaring leert dat sommige scholen nu een grens stellen als het gaat om opname, samenstellen en verdelen van het aantal zorgleerlingen per klas. Met als gevolg dat deze ‘zorgleerlingen’ de dupe worden en in het uiterste geval thuis komen te zitten.
In de strijd tegen het ontstaan van overvolle klassen, maakt Stadsbelangen Delft zich zorgen over deze ontwikkelingen, waardoor er niet alleen overbelasting van de leerkracht ontstaat, maar dit vooral ten koste gaat van het kind en de kwaliteit van het onderwijs.

Stadsbelangen Delft vindt dat kinderen, die binnen het onderwijs extra aandacht nodig hebben, deze zorg en aandacht ook moeten krijgen. Daarom Passend Onderwijs voor hen die het nodig hebben. Het is dus zaak om te bezien hoe deze zorg binnen het onderwijs in onze stad kan worden geborgd. Wij zullen de ontwikkelingen op dit gebied nauwlettend blijven volgen en ons openstellen voor eventuele signalen hieromtrent, want… uw boodschap, is ons werk!

Stadsbelangen Delft
Bianca van der Werf