Gedwongen ‘gastvrije’ bloktijden

gastvrij (640x480)Stadsbelangen Delft heeft uiteindelijk in de raad een verklaring afgegeven, waarin wij niet akkoord zijn gegaan met het nieuwe parkeerbeleid. Naast andere zaken, zoals onder andere het loslaten van het gesloten circuit en de digitale bezoekerskaart, was voor onze fractie de onnodige uitbreiding van de bloktijden in de schilwijken hierbij doorslaggevend. En dit ook nog eens tegen de wens van de bewoners. Zij waren tevreden met de huidige bloktijden, dus waarom zou je dan zaken onnodig aanpassen.

De wethouder kon hier geen duidelijke onderbouwing voor geven en probeerde deze discussie te ontwijken met een ingestudeerde volzin als: ‘wij willen gastvrij zijn’. Volgens de encyclopedie betekent gastvrij: ‘eigenschap of situatie dat je hartelijk en gul bent in het ontvangen van gasten’. Dat is toch iets anders dan als je bezoekers in de wijken jouw ongevraagde wil oplegt. Bovendien denkt de wethouder dat de nieuwe maatregelen in de binnenstad leiden tot uitwijkgedrag. Een stelling die nergens op gebaseerd is. Je kunt dat pas constateren als je de maatregelen in de binnenstad hebt ingevoerd. Dan zou je een jaar later moeten evalueren om te zien of deze maatregelen inderdaad leiden tot uitwijkgedrag in de schilwijken. Op dat moment is er dan gelegenheid om de bloktijden aan te passen als de bewoners dat willen.

Stadsbelangen Delft was wel tevreden met het afschaffen van het mix parkeren in de binnenstad. Een uitdrukkelijke wens van de bewoners in de binnenstad. Door afschaffing van het mix parkeren wordt zoekverkeer voorkomen en krijgen de bezoekers de mogelijkheid hun auto te parkeren in de parkeergarage. Stadsbelangen Delft denkt ook met deze maatregel, dat bezoekers, die normaal bereid zijn te betalen voor (mix)parkeren, hun auto nu probleemloos in de parkeergarage zullen zetten.  

Het blijft daarnaast jammer dat, behalve Groen Links, de andere coalitiepartijen, die zeggen voorstander te zijn van een beter milieu, geen enkele beweging wilden maken om de touringcars uit de binnenstad te weren. Een gemiste kans! Als het in Maastricht kan, kan het in Delft ook!

De argumentatie van het college om het gesloten circuit af te schaffen, vonden wij niet sterk. Zacht uitgedrukt. Het college laat hiermee het principe van kostendekkend los en geeft hiermee zichzelf een vrijbrief om straks andere zaken uit de parkeeropbrengsten te kunnen betalen dan wel parkeertarieven extra te verhogen. De motie die wij samen met de VVD en de ChristenUnie indienden om het gesloten circuit te handhaven, kreeg geen meerderheid. Wel werd onze motie (met oa VVD en ChristenUnie) aangenomen om een bovengrens voor tariefstijgingen in de toekomst aan te brengen. Net als bij andere tarieven in de stad wordt de inflatie-correctie als bovengrens gehanteerd. In ieder geval iets.

Overigens blijft het vreemd dat deze nota niet formeel met een raadsbesluit in de raadsvergadering werd vastgesteld. Je kunt je afvragen in hoeverre dit ‘vastgestelde’ beleid zonder raadsbesluit geldig is. Een onderwerp dat onze fractie in het eerstvolgende fractievoorzittersoverleg op de agenda zal zetten.

Al met al teleurstellend, dat het college en die fracties, die dit beleid steunden, de bewoners in de schilwijken in de kou lieten staan.

 Aad Meuleman
Stadsbelangen Delft

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *