parkerenDe Parkeernota is, evenals bij andere fracties, door Stadsbelangen Delft met een positieve grondhouding ontvangen. Als gevolg van veel weerstand bij bewoners en ondernemers heeft het college haar eerdere plannen moeten aanpassen. Dat heeft het college dan ook gedaan. Prima. 

De nota zorgt ervoor dat mix parkeren in de binnenstad verdwijnt, waardoor onnodig zoekverkeer wordt voorkomen. De parkeerplaatsen worden uitsluitend benut voor vergunninghouders en bezoekers van de stad worden zo veel mogelijk naar de parkeergarages geleid. Het parkeertarief op maaiveld wordt verlaagd. Kortom prima uitgangspunten voor de bewoners en ondernemers in de binnenstad.

Wel blijft het vreemd dat de tarieven in de parkeergarages vrijwel hetzelfde blijven als op maaiveld. Je zou toch denken dat je beter de tarieven van de parkeergarages naar beneden kunt bijstellen om het voor bezoekers nog aantrekkelijker te maken de auto in de parkeergarage te parkeren. Overigens wordt eindelijk de ongebruikte parkeervoorziening boven de brandweerkazerne  beschikbaar gesteld voor medewerkers van de gemeente, die nu werkzaam zijn in de zogenaamde ‘Rode Haan’. Ook dat is goed nieuws, omdat daarmee parkeerruimte in de betreffende wijk vrijkomt voor bewoners. 

Minder tevreden is onze fractie met loslaten van het zogenaamde gesloten circuit. Stadsbelangen Delft vreest dat dit een ontsnapping is om op termijn de parkeertarieven toch te kunnen verhogen om andere investeringen vanuit de parkeeropbrengsten te kunnen financieren. Het college onderbouwt haar voornemen met dat: ‘zaken die niet gerelateerd zijn aan parkeren en die nu ondergebracht zijn in het gesloten circuit, dan niet meer uit de reserve parkeren hoeven te worden betaald, maar uit algemene middelen.’ Stadsbelangen Delft vindt dat je zo wie zo geen zaken in een gesloten circuit moet onderbrengen die niets te maken hebben met parkeren. 

Het positieve effect van deze nota voor de binnenstad, lijkt nadeel op te leveren voor de bewoners en ondernemers in de schil rond te binnenstad. De bloktijden worden aanmerkelijk uitgebreid, terwijl bewoners in diverse wijken daar helemaal niet om hebben gevraagd en uiterst tevreden zijn met de huidige bloktijden. Zij willen geen uitbreiding van bloktijden. Het college stelt dat, als gevolg van de aangekondigde maatregelen in de binnenstad, men hiermee uitwijkgedrag wil voorkomen. Het college wil dit na een jaar evalueren. Vreemd.  Als je nu al de bloktijden verruimt en invoert, waardoor uitwijkgedrag niet meer kan voorkomen, dan vraagt onze fractie zich af wat je dan na een jaar nog wilt evalueren. 

Verder zijn er nog een aantal losse zaken zoals, een ontheffing voor mensen die zorg verlenen aan huis en handhaving runshopplaatsen in het Noordelijk winkelgebied. Voor onze opmerkingen over het voornemen de digitale bezoekerskaart in te voeren zie:  http://www.stadsbelangendelft.nl/?p=4540

Er valt dus nog wat te verbeteren aan deze parkeernota. Dit zal ongetwijfeld leiden tot de nodige moties in de gemeenteraadsvergadering van 25 april 2013.

Fractie Stadsbelangen Delft
Aad Meuleman