De ontwikkeling van vooral elektrische auto’s gaat heel erg hard, steeds meer nieuwe merken en modellen dienen zich aan. Wat echter blijft is de mogelijke instabiliteit van de accu’s bij deze auto’s.

De afdeling preventie van de brandweer heeft vaker het advies uitgebracht om vooral elektrische auto’s niet in ondergrondse parkeergarages op te laden, omdat er een verhoogd risico is op ontbranding van de accu’s.

Dat is nog niet het probleem, maar het blussen ervan wel. Het blijkt dat de accu’s niet te blussen zijn en de auto urenlang of zelfs dagen in een container met blusmiddelen gedompeld moet worden.

Toekomstbestendig
Hart voor Delft vraagt zich af of de Delftse parkeergarages wel toekomstbestendig zijn. De parkeergarages zijn eigendom van de gemeente en de exploitatie is in handen van Parkeren Delft, dat een 100% dochteronderneming is van de gemeente.

Gezien de krappe financiële situatie van de gemeente, kunnen we ons geen financiële tegenvallers permitteren.

Dus vragen we ons af hoe toekomstbestendig zijn onze parkeergarages eigenlijk?
Hoe is de brandveiligheid geregeld? Is er nagedacht over het verhoogde risico van elektrische auto’s?

Laadpalen
Het Delftse parkeerbeleid is erop geënt om de straatvergunningen uit te faseren en de auto’s naar de parkeergarages te verplaatsen. Naast de vraag of hiervoor wel voldoende capaciteit is, vragen wij ons af of de gemeente heeft nagedacht over hoe om te gaan met de rappe toename van elektrische auto’s, de verplaatsing naar de parkeergarages en de behoefte om daar deze auto’s op te laden middels laadpalen.

Zeker nu er steeds meer ervaring is met autobranden van elektrische auto’s en de grote problemen met het blussen ervan.

Vragen
De vragen dus aan de wethouder parkeren Frank van Vliet:

Zijn de garages in Delft toekomstbestendig?
– Zo ja, waardoor is dit zo zeker?
– Zo nee, wat gaat de wethouder doen als blijkt dat elektrische auto’s op termijn niet meer in ondergrondse parkeergarages mogen worden geparkeerd en opgeladen?

Kan de wethouder een inschatting geven van de kosten die hiermee gemoeid zijn?

De behandeling van dit punt is op donderdag 19 januari in de commissie Ruimte en Verkeer.

Hieronder wat publicaties over het verhoogd risico van (spontane) ontbranding van elektrische auto’s tijdens het opladen.

https://www.ad.nl/auto/brandweer-heeft-twee-uur-en-45-000-liter-water-nodig-om-tesla-te-blussen-br-br~a45dac23/

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/grote-zorgen-over-ondergronds-laden-elektrische-autos-vanwege-brandgevaar

https://nipv.nl/faq-brandveiligheid-elektrische-voertuigen-en-laadpalen-in-parkeergarages/

Marcel Koelewijn
Raadslid Ruimte en Verkeer.

Bronnen: AD, Kassa, Nipv.nl
Foto: EV Kenniscentrum