Het plan om een Metropolitane fietsroute (MFR) van Delft Centrum naar Rotterdam-Alexander aan te leggen, zoals voorgesteld door de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), is op meerdere fronten problematisch. Hart voor Delft is van mening dat deze beslissing niet alleen financieel onhoudbaar is, maar ook het democratisch proces ernstig schaadt.
Ten eerste zijn de kosten van dit project enorm. De geplande Gelatinebrug alleen al kost 27 miljoen euro, terwijl het ecoduct over de A13 nog eens 20 miljoen euro zal vergen. Deze bedragen staan in schril contrast met de vele andere dringende noden binnen onze gemeente.
Gemeenschapsgeld
Raadslid Marcel Koelewijn wijst terecht op de mogelijkheden van betere besteding van gemeenschapsgeld, zoals investeringen in jeugdzorg, sportondersteuning en een buitenzwembad. De prioriteitenlijst van onze gemeente zou niet gedicteerd moeten worden door een externe instantie zoals de MRDH, maar door de directe noden voor onze inwoners.
Daarnaast is er het ecologische aspect. Het asfaltpad van de fietsroute wordt 4,5 meter breed en zal door het natuurgebied de Ackersdijkse Plassen lopen, wat nogal een impact op het milieu in het gebied zal hebben. Het geplande ecoduct is slechts drie meter breed, wat betekent dat het niet voldoet aan de criteria voor een echte wildoversteek, dat minimaal tien meter breed zou moeten zijn.
Democratisch proces
Bovendien ondermijnt de werkwijze van de MRDH het democratisch proces. Zoals Koelewijn opmerkt, worden belangrijke beslissingen over grote infrastructuurprojecten buiten de gemeenteraad om genomen. Dit maakt het voor wethouders gemakkelijk om prestigeprojecten door te voeren, zonder voldoende weerstand of inspraak van de gemeenteraad. De structuur van de MRDH, waarin raadsleden slechts in adviescommissies zitten met beperkte invloed, zorgt ervoor dat besluitvorming nog verder van de burger komt te staan.
De Haagse rekenkamer bevestigde dit probleem al in een recent rapport, waarin wordt gesteld dat deelname aan een gemeenschappelijke regeling (GR) zoals de MRDH, de gemeenteraad op afstand van de besluitvorming plaatst. Dit is een zorgwekkende ontwikkeling, die het vertrouwen van burgers in het democratisch proces ondermijnt.
Onzinnig
Dus voor zowel op financieel vlak, als het hellende vlak van het democratisch proces op dit punt, is het duidelijk dat het doorzetten van het plan voor de Metropolitane fietsroute naar Rotterdam-Alexander onzinnig is. We moeten ons richten op projecten die daadwerkelijk ten goede komen aan de inwoners van Delft en niet op megalomane projecten, die voornamelijk het prestige van de bestuurscommissies van de MRDH dienen, de wethouders dus. Het is tijd om onze prioriteiten te herzien en te zorgen voor een eerlijk en democratisch besluitvormingsproces.
Lees ook het artikel over de MRDH op de nieuwspagina van Omroep Delft: https://www.omroepdelft.nl/omroepdelft/nieuws/machtsinstituut-mrdh-knabbelt-aan-democratisch-proces
Marcel Koelewijn
Raadslid Ruimte en Verkeer Hart voor Delft
Bron: Omroep Delft
Foto: Gemeente Delft
Dank voor de heldere uitleg van de situatie, mijnheer Koelewijn. Ik deel uw zorgen. De fietsafstand tussen de stations Delft en Rotterdam Alexander is nu ongeveer 21 km via 3 reeds bestaande fietsroutes, met een door Google gecalculeerde reistijd van ca. 69 minuten. De ecologische schade van het voorgenomen plan is duidelijk en wat mij betreft al voldoende reden om het project te staken, inclusief die absurd dure gelatinebrug van 29+ miljoen euro. (NB: de voetgangers- en fietsbrug “De Oversteek’ over de Delftsche Vliet in Rijswijk is gebouwd voor 9 miljoen in 2014…).
Op de website van MRDH valt te zien dat de geplande nieuwe route 20 km lang is. Dat betekent dat de nieuwe route slechts ca. 5% korter is dan nu. Dat gaat zo’n 10 minuten rijstijdbesparing. Nogal vreemd dat men dit plan zo graag wil doordrukken, want de economisch lijkt het inderdaad niet fair om belastingbetalers hiervoor op te laten draaien. De geplande ecologische schade is groot en bestaat uit de vervuiling die gepaard gaat met de aanleg, de kosten en overlast van onderhoud en verlichting, en de eeuwige destructie en verpesting van leefgebieden van flora, fauna en mensen.
Om een beter beeld van de (economische) kosten en baten te vormen ben ben ik geïnteresseerd in de volgende gegevens:
1. Hoeveel fietsers rijden er nu tussen Delft en Rotterdam Alexander? (Gemiddeld per dag, in beide richtingen).
2. Hoeveel fietsers zullen de voorkeur geven aan de bestaande routes boven de nieuwe route?
3. Hoeveel fietsers verwacht men daadwerkelijk op de nieuwe route?
Wat ook in kaart gebracht moet worden is het risico dat de nieuwe route vooral een racebaan zal worden voor gemotoriseerd ‘fiets’verkeer, waardoor gewone fietsers het traject juist zullen vermijden? Bij botsingen of problemen zullen hulpdiensten gebruik moeten maken van het ‘fiets’pad…