Voor bewoners kwamen deze plannen als een volledige verrassing en het verzet vanuit belangenverenigingen en bewoners van bijvoorbeeld Oude Delft, Koornmarkt, Achterom, Brabantse Turfmarkt, Gasthuislaan  was dan ook erg  groot. Het onderwerp heeft meerdere malen de krant gehaald en recent nog heeft Belangenvereniging Oude Nieuwe Delft een muur van bewonerspetities aangeboden aan Wethouder van Vliet.

Ondanks dit alles stoomt de ‘ruimte in de binnenstad’ trein door, over alles heen. Binnenkort zullen er volgens tellingen van Belangenverenigingen, 480 parkeerplaatsen verdwijnen. In 2016 heeft het college toegezegd dat bewoners uit het zuidwestelijke gedeelte een bewonersabonnement tegen een gereduceerd tarief zouden kunnen afnemen. Maar op 17 oktober jl. konden we in het Gemeenteblad lezen dat er maar  310 vergunningen uitgegeven worden. Waar die overige bewoners met hun auto’s heen moeten werd er niet bij gezegd….

Parkeergarages zijn primair voor de bezoekers aan Delft. Zo is dat duidelijk afgesproken  in het Mobiliteitsplan 2040. Garages vol zetten met bewoners is dus strijdig met deze afspraak. Is men het rapport Deetman destijds over de kansen voor onze stad vergeten? In dit rapport was de bereikbaarheid van Delft (ook per auto) een belangrijk aandachtspunt.

Hart van Delft heeft vragen gesteld over het  feit dat er in de toekomst blijkbaar niet genoeg parkeerplaatsen zijn voor bewoners en vraagt zich af hoe het college dit gaat oplossen.

Ten tweede heeft Hart van Delft vragen gesteld over de toekomst van onze ondernemers als bezoekers Delft zouden gaan mijden omdat er geen parkeermogelijkheid meer is.

En ten derde: waarom is de Zuidpoortgarage, toen er de kans was, niet uitgebreid?

U vindt onderstaand onze vragen aan het college.

Sonja Sint
Commissielid Ruimte en Verkeer
Hart voor Delft

Lader Bezig met laden...
EAD logo Duurt het te lang?

Opnieuw laden Laad het document opnieuw
| Open Openen in nieuwe tab

Zie ook bijlage telling: