D66 wethouder Martina Huijsmans dramt in deze corona-tijd een zeer ingrijpend parkeerregime door. Om de binnenstad autovrij te maken wil ze de binnenstad bewoners verleiden om voor een habbekrats in de parkeergarages te gaan staan. De grachtengordel elite in hun dik miljoen euro panden kunnen voor €300/ jaar in de parkeergarages parkeren.

Dat is maar 82 cent per dag. En dat terwijl nu een 24/7 jaarabonnement €1680 kost. In 2021 kost het €1803. In feite spekken D66, GroenLinks, Stip en de VVD de grachtengordel elite met een parkeer subsidie van €1503 per jaar.

Jaarabonnement parkeergarages 2020 kost €1680. In 2021 kost het €1803 per jaar

Daarentegen zal de werkende modaal tot huurwoning bewoner in de binnenstad hun straatparkeertarief van €170 naar €200 zien stijgen. Die blijven gewoon langs de grachten staan want €300 voor parkeergarage is te duur.

Om de kosten van die parkeersubsidie van €1503/jaar aan de Tesla, Mercedes, Audi en BMW rijdende elite te bekostigen wordt deze gehaald door in de eerste schil het parkeervergunningtarief met 30% van €77 naar €100 te laten stijgen. Het wordt daar niet alleen duurder maar het wordt ook mix parkeren. Dat wil zeggen ook bezoekersparkeren. Dus meer betalen en minder kans op een vrije plek.

Ook voegt de D66 nog een overige tweede schil toe. Zeg maar de rest van de stad. Die hebben over het algemeen helemaal geen parkeerprobleem maar het college wil ze met €50 euro laten meebetalen aan het autovrij maken van de binnenstad.

Er zijn 2440 parkeerplekken op straat in de binnenstad. In de vier parkeergarages zijn 1983 parkeerplaatsen. Dus het is sowieso totaal onmogelijk om de autoluwe binnenstad op deze wijze te bereiken. Dan zijn er geen parkeerplekken meer over voor bezoekers in de binnenstad. Dat denkt D66 wethouder Huijsmans op te lossen met deelauto’s en hubs. Maar die experimenten willen al jaren niet aanslaan.

D van D66 staat in Delft voor Dictatuur

En dan wil de Democraten 66 wethouder Huijsmans in haar voorstel de macht van de gemeenteraad overnemen. Ze wil snel en zonder bemoeienis van de gemeenteraad de uitrol van nieuwe parkeergebieden doorvoeren. Zoals in de Wippolder.

Dat is ook de inspraak van de burger tot een wassen neus maken. Schriftelijke zienswijzen kunnen burgers nog indienen bij burgemeester en wethouders en die worden netjes door ambtenaren beantwoord en afgewimpeld. Wat voor raadslid ben je als je dit pikt?

De oplossing van D66, GroenLinks, VVD en Stip om via verleiding met habbekrats parkeergarage jaarabonnement tot een geheel autovrije binnenstad te komen in 2040 spekt de binnenstad miljonairs en legt de rekening bij de ‘schil’ bewoners. De uitvoering wordt ook nog eens ondemocratisch.

Uitsterfbeleid om tot autovrije Binnenstad te komen

Groep Stoelinga is voor het autovrij maken van de Binnenstad maar dan op een evolutionaire geleidelijke wijze. We hebben het ‘Redelijk Alternatief’ gepresenteerd om met een ‘uitsterfbeleid’ van parkeervergunningverlening aan nieuwe bewoners dit doel te bereiken.

De huidige Binnenstad bewoners behouden hun recht op verlengen van hun parkeervergunning. Verkopen ze hun huis of vertrekken ze uit een huurhuis dan vervalt dat recht. De nieuwe bewoners in koop- en huurhuizen krijgen geen parkeervergunning meer voor straat parkeren. Dat recht is vervallen. Als je in onze prachtige historische Binnenstad gaat wonen dan weet je, dat je niet je auto voor je deur mag parkeren. Wil je toch een auto dan koop je voor het normale tarief een jaarabonnement in een parkeergarage.

Er zijn zo’n 250 woning wisselingen per jaar in de binnenstad. Wij schatten in dat in 10 jaar tijd de Binnenstad grotendeels autovrij is. We stellen ook een verdienmodel voor van de vrij gekomen parkeerplekken. Die vrije plekken kunnen bewoners huren om er hun voortuintje of plek voor tuinmeubels of hun fietsen van de maken. Een leefplek. Zo krijgen we geleidelijk leefstraten langs onze grachten.

De binnenstad kom je enkel als binnenstadsbewoner nog in via kentekenherkenning. Geen auto’s van bezoekers die nog de binnenstad als kortere sluiproute gebruiken. Dat hele systeem moet kostendekkend worden uitgevoerd. De auto is al een melkkoe genoeg voor de rijksoverheid. Dit kentekensysteem zal eerder tot een verlaging van de parkeervergunningen op straat leiden.

Het systeem van kentekenherkenning wordt al jaren gebruikt in de parkeergarages en ook de kentekenscan auto is allang operationeel voor het controleren van de straat parkeervergunningen. Wij willen een evolutie in plaats van een dictatoriale gebiedsrevolutie tegen de auto op straat.

Groep Stoelinga / Hart voor Delft