Tijdens de commissievergadering Ruimte en Verkeer van 3 oktober klonken harde kritieken van zowel ondernemers als bewoners over het autoluwplusgebied in de binnenstad. Ondanks kleine aanpassingen aan het oorspronkelijke plan, blijven veel betrokkenen zich zorgen maken over de praktische gevolgen voor hun leef- en werkomgeving. Veertien insprekers uitten hun onvrede en benadrukten het gebrek aan draagvlak, participatie en de negatieve impact van de voorgenomen maatregelen. Het gemeentebestuur lijkt echter vast te houden aan de plannen, ondanks de felle weerstand.

Valse Beloften en gebrek aan participatie
Een van de meest gehoorde klachten is het gebrek aan participatie. Volgens Hart voor Delft, in de commissie vertegenwoordigd door Sonja Sint, is dit proces vanaf het begin problematisch geweest. In 2020 werd aan bewoners en ondernemers beloofd dat de maatregelen stapsgewijs en op vrijwillige basis zouden worden ingevoerd, waarbij zij zouden worden ‘verleid’ om te parkeren in de parkeergarages in plaats van gedwongen. Deze belofte is nu echter verlaten en bewoners moeten hun auto’s verplicht verplaatsen zonder voldoende alternatieven. “Het college heeft onvoldoende geluisterd naar de zorgen van de inwoners,” stelt een inspreker. “De participatie is niet meer dan een formaliteit geweest.”

Dit gebrek aan vertrouwen wordt versterkt door een oproep, die dit weekend verscheen in een paginagrote advertentie in Delft op Zondag. Bewonersverenigingen benadrukken dat zij zich buitenspel voelen gezet en dat hun adviezen en zorgen grotendeels zijn genegeerd. De advertentie wijst op het feit dat de gemeenteraad, vanwege de kaderstelling door de meerderheid van de coalitie, bevoegdheid aan het college is kwijtgeraakt, wat de betrokkenheid van burgers verder heeft beperkt. De bevolking voelt zich hierdoor niet serieus genomen in het proces.

Onvoldoende parkeermogelijkheden en veiligheid
Een van de grootste zorgen is het verdwijnen van 480 parkeerplaatsen in de binnenstad. Het college wil deze ruimte gebruiken voor vergroening en meer ruimte voor fietsers en voetgangers, maar bewoners en ondernemers zijn sceptisch over de haalbaarheid hiervan. De Phoenixgarage moet in het plan van het stadsbestuur exclusief voor bewoners worden, maar ondernemers vrezen dat hun klanten hierdoor niet meer in de binnenstad kunnen parkeren. Dit kan ernstige gevolgen hebben voor de lokale economie, vooral ook in het noordelijk deel van de binnenstad. “Zonder voldoende parkeerruimte voor klanten zal mijn zaak het niet redden,” stelt een ondernemer.

Ook veiligheid is een groot punt van zorg. Bewoners, met name ouderen en zorgbehoevenden, maken zich zorgen over hun veiligheid, wanneer zij ’s avonds van de parkeergarages naar huis moeten lopen. De langere afstanden en donkere straten verhogen het gevoel van onveiligheid.

Doelstellingen niet aangetoond
Hart voor Delft wijst erop dat de beoogde voordelen van de plannen niet duidelijk zijn aangetoond. Volgens hen ontbreekt het aan een integrale visie voor de binnenstad en zijn er geen concrete gegevens die bewijzen dat de maatregelen leiden tot een betere leefomgeving. “Dit beleid is partij ideologisch gedreven, zonder voldoende aandacht voor de praktische gevolgen,” aldus een inspreker namens de ondernemers.

Conclusie: Geen vertrouwen in het stadsbestuur
Ondanks de kritiek blijven wethouders Frank van Vliet en Martina Huijsmans vasthouden aan het plan, verwijzend naar de mobiliteitsvisie Delft 2040. Het college stelt dat de uitbreiding van het autoluwplusgebied in twee fases plaatsvindt, waarbij na twee jaar gemonitord zal worden of de maatregelen effectief zijn. Ondernemers en bewoners vrezen echter dat de schade tegen die tijd al is aangericht.

Een van de ondernemers reageert hierop: “Bij het autoluw+ maken van het eerste deel van de binnenstad, waren er ook nog geen alternatieven, de parkeergarages waren nog niet gebouwd. Laat dit stadsbestuur nu niet weer dezelfde fout als toen maken.”

De advertentie in Delft op Zondag maakt duidelijk dat het vertrouwen in het stadsbestuur sterk wankelt. Bewoners en ondernemers roepen de gemeenteraad op om in de raadsvergadering van 17 oktober hun stem te laten horen en het autoluw+ plan te herzien. Als dit college doorgaat zonder verdere participatie en overleg en met behulp van de coalitie de plannen doordrukt, lijkt een ernstige breuk met een groot deel van de Delftse gemeenschap onvermijdelijk.

Hieronder de advertentie van de belangenverenigingen in Delft op Zondag van 6 oktober.

Lader Bezig met laden...
EAD logo Duurt het te lang?

Opnieuw laden Laad het document opnieuw
| Open Openen in nieuwe tab

 

Hart voor Delft heeft schriftelijke vragen aan het college gesteld met het verzoek om deze voor de Raadsvergadering van 17 oktober te beantwoorden. Hieronder de schriftelijke vragen:

 

Sonja Sint
Coby de Koning
Marcel Koelewijn.