Een jaar geleden kregen de mensen die met een scooter gebruik maken van de autoluwe binnenstad een brief waarin stond dat hun ontheffing hiervoor op 5 september 2024 afliep. Dit houdt dus in dat ze niet meer met hun scooter de stad in mogen, behalve als deze elektrisch is. Navraag bij parkeren Delft over oplaadpunten in de binnenstad deed ons op advies van parkeren Delft bij de gemeente belanden, om onze vragen te stellen. De gemeente weet net als de ontvanger van de brief al een jaar dat dit punt eraan zat te komen. Je zou dan zeggen, genoeg tijd om laadpunten in de autoluwe binnenstad aan te leggen. De eerste berichten, die wij ontvingen, zijn dat deze er niet zijn, althans niet voldoende, oplaadpunten voor de elektrische scooters zijn in de binnenstad. Voor Hart voor Delft reden deze schriftelijke vragen aan het college voor te leggen. Zie onderstaand.

Aan het college van Burgemeester en Wethouders

Delft, 5 september 2024

Betreft: Schriftelijke vragen overgangstermijn aanscherping controle ontheffingen autoluwe binnenstad

Geacht college van B&W,

Op 3 september jl. heeft Parkeren Delft aan ontheffingshouders een brief gestuurd (Kenmerk: 2024072) waarin zij herinnerd werden aan de mail van augustus 2023 (kenmerk 2023133 / “Aanscherping controle ontheffingen”).

In de mail kregen de houders van snor- en/of bromfiets(en) die niet elektrische zijn en met een kenteken geregistreerd staan een tijdelijke overgangsregeling aangeboden van 12 maanden. We kunnen constateren dat de betreffende ontheffing houders bijtijds zijn geïnformeerd, namelijk 1 jaar van tevoren.

Deze overgangsregeling is voor snor- en/of bromfietsen die met kenteken op de ontheffing staan met ingang van 1 september 2024 verlopen

Op deze voertuigen gaat Parkeren Delft dus streng handhaven in de autoluwe binnenstad. Door een elektrisch voertuig aan te schaffen kan de ontheffing weer ingaan.

Tot zover de verkorte inhoud van de mail waar we twee vragen over hebben.

Door Parkeren Delft werden we met deze vragen naar de gemeente doorverwezen wat we bij deze dan ook doen. De reden dat we deze vragen stellen is dat de gemeente een jaar lang de tijd heeft gehad om oplaadpunten in het autoluwe gedeelte van de binnenstad te creëren. Wij gaan ervan uit dat het college wist dat dit er aan zat te komen.

Uit eerste signalen die bij de fractie binnen komen, weet men niet waar deze oplaadpunten zijn Daarom de volgende vragen.

1) Waar kunnen de bewoners en ondernemers/niet bewoners, hun elektrische voertuig zijnde een elektrische fiets, fatbike’s, snorfiets, bromfiets, scooter opladen in het autoluwe gedeelte van de binnenstad?
2) Zijn er in de stad Delft, binnen het autoluwe gebied, voldoende oplaadpalen/stations voor deze voertuigen? Zo nee wat gaat u daar aan doen?

Voor het geval dat u de bewoners/ondernemers naar de Biesieklette stuurt, kan Hart voor Delft u laten weten dat de oplaadpunten daar te weinig zijn, te benauwd. De oplaadpunt op de Voldergracht is om 19.00 uur gesloten, bij theater De Veste is deze wel vaker en langer open is, maar dit punt heeft weinig plekken en volgens de site heeft de bewaakte fietsenstalling (tot 17:30 u zat/zondag, vrijdag 21:30 uur ma t/m do 18:30 uur) als service een fietspomp (heeft elektrische scooter niets aan).

Coby de Koning
Hart voor Delft