Vanavond wordt in de gemeenteraadsvergadering het voorstel van het college besproken over ‘ruimte in de binnenstad’.  Gezien de vele kritische reacties die vanuit ondernemers en bewoners zijn ingediend over dit voorstel en zijn toegevoegd bij dit voorstel, is dus onze conclusie dat het college zich niets aantrekt van de kritiek door ondernemers en bewoners op dit plan. Hart voor Delft hoopt dat de gemeenteraad dit vanavond wel doet. Raadsleden zitten immers niet namens zichzelf in de gemeenteraad. Als er zoveel kritiek is op dit plan, dan mogen onze inwoners en ondernemers van raadsleden verwachten dat zij serieus worden genomen. Misschien denkt het college nu het plan doordrukken en na twee weken horen we er niets meer over. Dat zou wel eens een misvatting kunnen zijn. Afwachten maar.

Hart voor Delft neemt onze inwoners en ondernemers wel serieus. Reden om onderstaande motie ‘Belofte maakt schuld’ in te dienen. Daarnaast komt het college haar belofte uit 2020 niet na. Parkeergarages zijn primair bedoeld voor bezoekers was het besluit toen. Door hierop terug te komen, blijft de vraag of het stadsbestuur/college wel betrouwbaar is.

Los van bovenstaande zijn er in algemene zin reacties gekomen dat kreten als ‘constaterende dat’, ‘overwegende dat’ onduidelijk zijn voor inwoners. Vandaar eens een nieuwe opzet dit keer.

Motie: Belofte maakt schuld

Deze motie wordt besproken door de gemeenteraad van Delft in de vergadering van donderdag 17 oktober 2024 ter bespreking van het agendapunt ‘Ruimte in de Binnenstad’.

Als gemeenteraad stellen we vast dat:
• het mobiliteitsprogramma Delft 2040, vastgesteld in 2020 door destijds de meerderheid van de raad, duidelijk vermeldt dat parkeergarages primair bedoeld blijven voor bezoekers van de binnenstad (MPD 2040, pagina 34),
• in het mobiliteitsprogramma tevens is opgenomen dat bewoners en andere belanghebbenden via differentiatie en flexibiliteit in parkeertarieven, verleid zouden worden om minder op straat te parkeren en meer in de parkeergarages; Pas wanneer dit succesvol zou blijken, zou de parkeercapaciteit op straat worden verminderd.

We hebben daarbij nagedacht over en houden rekening met het volgende:
• recente beleidswijzigingen/voorstellen van het college, waaronder het wijzigen van de bestemming Phoenixgarage naar bewonersgarage , haaks staan op de afspraken in het Mobiliteitsprogramma Delft 2040,
• het college hierdoor een draai heeft gegeven aan het oorspronkelijke uitgangspunt van ‘verleiden’ naar een beleid van ‘dwingen’, zonder daarbij voldoende participatie en draagvlak bij bewoners en ondernemers voor te creëren, getuige de insprekers bij de commissie Ruimte en Verkeer van 3 oktober jl.

We vinden dat:
• bovenstaande handelingen in strijd lijken te zijn met de algemene beginselen van behoorlijk bestuur, waaronder de principes van transparantie, inspraak en het zorgvuldig afwegen van belangen van betrokkenen, bewoners, ondernemers en daarnaast van bezoekers, ontbreken,
• de voorgestelde dwang voor bewoners om hun auto verplicht in de Phoenixgarage te parkeren niet in overeenstemming is met een democratisch bestuur wat het college wel wil uitstralen.
• economische belangen van ondernemers in de binnenstad ernstig worden geschaad door het veranderen van de bestemming van de Phoenixgarage in het thans voorgelegd voorstel van het collega aan de raad. Zeker op de zaterdag en bij openstelling op de zondag en bij evenementen.

We roepen het college om op grond van bovenstaande:
• uit te leggen hoe deze (recente) beleidswijzigingen/voorstellen van het college te rijmen valt met het principe van een betrouwbare overheid? zoals vastgelegd in de beginselen van behoorlijk bestuur,
• met de insprekers, bij de commissievergadering Ruimte en Verkeer van 3 oktober jl., die ruim de belanghebbenden in de binnenstad vertegenwoordigen, om de tafel te gaan zitten en de economische belangen en de ruimte in de Phoenixgarage transparant te bespreken,
• met de gemeenteraad de uitkomsten en eventuele aanpassingen in het beleid, in de vorm van een nieuw raadsvoorstel, aan de raad voor te leggen en een nieuwe datum van ingang te bepalen.

En gaat over tot de orde van de dag.

Hart voor Delft
Coby de Koning