Al jaren ergert Hart voor Delft zich groen en geel aan het mobiliteitsbeleid in onze prachtige binnenstad. Wat ooit bedoeld was als een autoluw+ gebied, blijkt in de praktijk vaak het tegenovergestelde te zijn. De straten, grachten en pleinen die onze historische binnenstad zo uniek maken, worden dagelijks overgenomen door een eindeloze stoet van vrachtwagens en bestelbussen. Dit is een situatie die niet alleen voor overlast zorgt, maar ook ten koste gaat van de charme van onze stad, en dat kan niet langer zo doorgaan.

In veel omliggende gemeenten, zoals Den Haag en Rijswijk, hebben ze het mobiliteitsprobleem in hun binnenstad beter aangepakt door venstertijden in te voeren. Deze venstertijden zorgen ervoor dat laden en lossen slechts in bepaalde tijdvakken is toegestaan, wat de drukte over de dag aanzienlijk vermindert.

Waterbedeffect
In Delft heeft het stadsbestuur echter gekozen voor een andere aanpak, waarbij vrachtwagens en bestelbussen de hele dag door kunnen laden en lossen, zolang ze maar een ontheffing hebben. Dit leidt echter tot een waterbedeffect: Veel vervoerders werken eerst de steden met venstertijden af en komen vervolgens dan pas naar Delft, waar ze zonder beperkingen de rest van de dag hun werk kunnen doen. Het gevolg is dat onze binnenstad de hele dag door verstopt wordt door voertuigen die midden op de weg stilstaan.

Paardentram
Een schrijnend voorbeeld van de gevolgen hiervan is de situatie van Toon Paap, de trotse eigenaar van de iconische paardentram van Delft. Toon en zijn paardentram zijn al jaren een geliefd onderdeel van het straatbeeld in onze stad. Toeristen genieten van de authentieke ritjes door de historische grachten en straten, een ervaring die perfect past bij het karakter van Delft. Helaas is het voor Toon steeds moeilijker geworden om zijn route te rijden zonder te stuiten op een vrachtwagen of bestelbus die midden op de weg staat te laden of lossen. Dit maakt het voor hem onmogelijk om zijn werk goed te doen en zijn brood te verdienen.

We begrijpen maar al te goed dat Toon het op deze manier niet langer ziet zitten. Zijn paardentram is niet alleen een toeristische trekpleister, maar ook nog eens volledig CO2-neutraal. Dit zou wethouder Frank van Vliet, van GroenLinks en verantwoordelijk voor mobiliteit, toch moeten aanspreken. Het wordt hoog tijd dat de wethouder Toon eens uitnodigt voor een kop koffie en serieus naar zijn zorgen luistert. De paardentram van Toon is een meerwaarde voor onze stad en verdient alle steun.

Specifieke tijdvakken
Er wordt vaak gewezen op de invoering van de nul-emissiezone per 1 januari 2025 als oplossing voor de overlast door vrachtwagens en bestelbussen. Maar laten we realistisch blijven: Deze maatregel zal op zichzelf weinig veranderen aan het probleem dat zich nu voordoet in onze binnenstad. Zonder de invoering van venstertijden, blijven de bestelbussen en vrachtwagens gewoon de hele dag door de grachten en pleinen in beslag nemen. Het enige verschil is dat deze voertuigen op termijn elektrisch zullen zijn, maar dat lost de kern van het probleem niet op. Toeristen die naar Delft komen om te genieten van onze historische binnenstad, zitten nog steeds opgescheept met volle straten en obstakels, waardoor de beleving van de oude stad verloren gaat.

Tijd voor verandering
Venstertijden zijn daarom essentieel om de binnenstad van Delft leefbaar te houden. Ze zorgen voor een betere balans tussen de behoeften van ondernemers en de leefbaarheid voor inwoners en toeristen. Het invoeren van specifieke tijdvakken, waarin geladen en gelost mag worden, zoals al gebeurt in Den Haag en Rijswijk, zou de druk op onze binnenstad enorm verlichten. Hierdoor kunnen bewoners en bezoekers weer genieten van de schoonheid en rust van historisch Delft, zonder dat ze voortdurend gehinderd worden door vrachtwagens en bestelbussen.

Het is tijd voor verandering! Als we echt willen dat de binnenstad een plek blijft, waar zowel inwoners als bezoekers zich prettig voelen, moeten we nu stappen ondernemen. Het invoeren van venstertijden is daarbij een cruciale eerste stap. Wethouder Frank van Vliet moet dit hoog op de agenda zetten en de binnenstad van Delft de bescherming geven dat het verdient. Alleen zo kunnen we ervoor zorgen dat iconen, zoals de paardentram van Toon Paap hun waardevolle bijdrage aan het unieke karakter van onze stad kunnen blijven leveren.

Marcel Koelewijn
Raadslid Ruimte en Verkeer
Hart voor Delft

Foto: Fred Leeflang