Deze week berichtten we je over de enorme laad- en losdrukte in de binnenstad, waardoor onder andere een van onze iconen van de historische binnenstad zijn werk bijna niet meer kan doen, zie: https://hartvoordelft.nl/ruimte-en-verkeer/het-wordt-hoog-tijd-voor-venstertijden-in-de-binnenstad-van-delft/
De Telegraaf besteedde er ruimschoots aandacht aan, zie het artikel hieronder:
Door bestelbussen en vrachtwagens
Paardentram in de verdrukking
DELFT- De historische paardentram in Delft dreigt als aloude traditie verloren te gaan, omdat ’een eindeloze stoet van ladende bestelbussen en vrachtwagens de grachten en pleinen overnemen’. Daarvoor vreest Toon Paap, initiatiefnemer van de iconische attractie. Oppositiepartij Hart voor Delft springt in de bres voor de ondernemer en pleit voor venstertijden in de binnenstad.
De volledig CO2-neutrale paardentram van de 72-jarige Paap is razend populair onder met name toeristen. Voor 12,50 euro worden de passagiers in stijl langs de hoogtepunten van de pittoreske stad gevoerd en daarmee is hij niet alleen een ware promotor van de prinsenstad, maar ook nog eens ’het voordeligst in heel Europa’. Door de toenemende drukte in het nota bene autoluw-plus gebied is er voor hem in toenemende mate echter ’geen doorkomen meer aan’.
„Hoe vaak sta ik wel niet te wachten voor bezorgers die hun wagens midden op straat parkeren. En als je er wat van zegt, zijn ze ook nog eens erg onbeleefd”, zegt Paap.
En dan wil hij het nog niet eens hebben over de vrachtwagens die ’drie keer per dag anderhalf uur staan uit te laden bij een bekende supermarkt’. „Ik begrijp dat mensen hun werk moeten doen. Maar zo wordt het wel onmogelijk gemaakt om bezoekers ons mooie Delft te laten zien.”
De ondernemer vraagt zich af waarom er buiten de stad geen distributiecentrum wordt gebouwd waar mensen hun pakketjes zelf kunnen ophalen. „Dat scheelt per dag vier- 4 à vijfhonderd verkeersbewegingen.”
De fractie Hart voor Delft steunt de ondernemer en zijn bij velen geliefde paardentram. „Dit is een situatie die niet alleen voor overlast zorgt, maar ook ten koste gaat van de charme van onze stad, en dat kan niet langer zo doorgaan”, zegt raadslid Marcel Koelewijn. Volgens hem hebben omliggende gemeenten, zoals Den Haag en Rijswijk, het mobiliteitsprobleem in hun binnenstad beter aangepakt door venstertijden in te voeren. Daardoor is laden en lossen slechts in bepaalde tijdvakken toegestaan.
In Delft daarentegen kunnen vrachtwagens en bestelbussen, met een vergunning, gedurende de dag laden en lossen. „Dit leidt tot een waterbedeffect. Veel vervoerders werken eerst de steden met venstertijden af en komen vervolgens pas naar Delft, waar ze zonder beperkingen de rest van de dag hun werk kunnen doen.” Volgens Koelewijn zal met het instellen van venstertijden het centrum van de prinsenstad leefbaar(der) worden.
Beleving
Volgens Hart voor Delft is het niet realistisch om te denken dat de invoering van de nul-emissiezone per 1 januari 2025 een oplossing gaat bieden voor de overlast door vrachtwagens en bestelbussen. „Deze maatregel zal op zichzelf weinig veranderen aan het probleem dat zich nu voordoet. Het enige verschil is dat deze voertuigen op termijn elektrisch zullen zijn, maar dat lost de kern van het probleem niet op.”
„Toeristen die naar Delft komen om te genieten van onze historische binnenstad, zitten nog steeds opgescheept met volle straten en obstakels, waardoor de beleving van de oude stad verloren gaat.”
Fractie Hart voor Delft
Marcel Koelewijn
Raadslid Ruimte en Verkeer
Foto: Fred Leeflang.
Meer vervoers bewegingen per platbodem ….
Hallo Max, goed idee. Twee wethouders, Martian Huijsmans en Bas Vollebregt, kondigden in 2020 een grootscheepse actie aan, “we gaan met elektrische bootjes van alles doen, huisvuil inzamelen, pakjes bezorgen en nog veel meer. Na de aankondiging NOOIT meer wat van gehoord. Dit blijft w.m.b. nog steeds een optie.