Dit weekend hebben we ons enorm verbaasd om plots in de krant te lezen dat wethouder Huijsmans, in de nadagen van haar wethouderschap, opeens met grote oplossingen komt voor het fietsparkeerprobleem.

Al sinds 2019 heb ik, namens Hart voor Delft, al gepleit voor meer en betere fietsparkeervoorzieningen in de stad. Dit werd mij ingegeven door de enorme toename aan fietsen in het straatbeeld.

Nederland is een fietsland, dus Delft daarmee ook. Daar komt nog bij dat we van oudsher een studentenstad zijn, dus die fiets hoort daarbij.

Bij alle aanzetten die ik in de commissie Ruimte en Verkeer heb gedaan, was er altijd het antwoord van Martina Huijsmans: “Het is een moeilijke opgave, lastig om goede oplossingen te vinden, er is geen geld, ondergronds is te grootschalig en te duur voor Delft.”
Op aangeven dat het logisch is dat de wethouder naar financiering zou moeten zoeken, bij bijvoorbeeld het rijk of zelfs Europese fondsen, werd toen  niet gereageerd.

Zelfs tijdens een brainstormsessie in 2020, heb ik met deze wethouder en haar ambtenaren gesproken over het plan om onder de Brabantse Turfmarkt en een deel van de Molslaan en ondergrondse fietsgarage te bouwen, precies daar vanwege de ligging, midden in de binnenstad en omdat het goedkoper gebouwd kan worden, omdat het een voormalige gracht betreft, waarbij de kabels en leidingen langs de gevel liggen.

Maar ook na deze sessie bleven de antwoorden van de wethouder hetzelfde: “ Ondergronds is te grootschalig en te duur voor Delft.” En mijn verzoek om in ieder geval de mogelijkheid te onderzoeken, werd met heel veel woorden van de wethouder, in de commissie ruimte en Verkeer een soort van toegezegd, maar later weer ontkend.

Ook de te verwachten toename van fietsen in de binnenstad, door bijvoorbeeld de 15.000 woningen die we gaan bouwen (De Staal, Bethelpark en Schieoevers), is altijd onderschat door de wethouder. Ik heb altijd gezegd dat we 4.500 fietsparkeerplekken tekort komen voor de komende jaren, oplopend naar minimaal 6.000 als de nieuwe wijken worden opgeleverd.

Overigens jammer dat de wethouder niet de juiste weg bewandeld, door het te bespreken in de commissie Ruimte en Verkeer, maar dit nu vanuit het niets in de krant zet. Dat laat je toch denken dat het een inzet is voor de verkiezingen.

Wel is Hart voor Delft blij met de aandacht voor het fiets parkeren en dat de wethouder nu de aanbevelingen van Hart voor Delft overneemt.

We gaan er vanuit dat dit onderwerp alsnog in de commissie besproken gaat worden. Het idee van de inpandige stallingen zijn goed als tijdelijke noodoplossingen, maar als structurele oplossing wel heel erg duur. Daar kun je, als je kijkt naar de lange termijn, beter de ondergrondse fietsgarage mee financieren.

Een gemiste kans echter is dat we het wederom via de media moeten vernemen, wat bij dit college een strategie lijkt te zijn.  Maar de wethouder weet net zo goed als wij, dat dit in deze collegeperiode niet meer gaat lukken, wat eigenlijk bevestigd dat dit pure verkiezingsretoriek is en waar ze zich echt laat kennen.

Lees ook: https://www.ad.nl/delft/delft-trekt-miljoenen-uit-voor-fietsparkeren-we-hebben-wel-europees-geld-nodig~a420d832/

Lees ook: https://www.ad.nl/delft/fietsgarage-onder-de-brabantse-turfmarkt-en-molslaan-voorkomt-dat-delft-vastloopt~a433ccb2/

Marcel Koelewijn
Commissie Ruimte en Verkeer

Foto: Fred Leeflang.