Duurt vaak langer voordat het aanslaat en dat niet alleen bij de kachel, maar ook bij de politiek!

Op 3 oktober heeft Hart voor Delft aandacht besteed aan het probleem, dat al enkele jaren speelt in het Oostblok in Delft. (Zie: https://hartvoordelft.nl/nieuws/hart-voor-delft-thuis-bij-6/)
Tijdens een bezoek begin oktober aan mevrouw Velders, omdat ze in de kou zat, hebben we toen direct al aan de bel getrokken.

De blokverwarming deed het toen al niet. Pas in oktober gaat de verwarming aan, tenminste als deze het doet. Dit blijkt in een VVE vergadering besloten te zijn. Hart voor Delft heeft, naar aanleiding van de publicatie, veel reacties gekregen en het AD Delft heeft er ook een artikel over geschreven. Echt geholpen heeft het nog niet. Op vrijdag 15 oktober jl. zijn we opnieuw poolshoogte gaan nemen bij een andere bewoonster van het Oostblok en wat blijkt: de kachel doet het nog steeds niet. De bewoners, en onze fractie, zijn er terecht helemaal klaar mee!

Afgelopen donderdag is een poging gedaan de kachel aan te krijgen, maar dit was helaas van korte duur. Een hoop geratel, een paar rake klappen, wat gesuis en het was weer gedaan met de verwarming! Niet aan de praat te krijgen door het ingehuurde loodgietersbedrijf. Opmerkelijk is dat hetzelfde probleem verleden jaar ook speelde en toentertijd is door wooncorporatie Woonbron toegezegd, dat het probleem afgelopen zomer zou worden opgelost.

En wat blijkt nu? Het is helemaal niet opgelost. Ten tijde van ons bezoek afgelopen vrijdagmorgen, was het ingehuurde bedrijf bezig het probleem proberen op te lossen. Er waren zichtbaar mensen druk bezig die heen en weer liepen met materialen. Dat er aan gewerkt wordt is dus duidelijk.

Hart voor Delft hoort de verhalen van bewoners aan en probeert op een goede manier advies te geven. Hulp aan de burger waar we kunnen, daar doen we het voor.

Ons bezoek vrijdag was onder andere bij mevrouw Soek. We hebben naar haar geluisterd en haar geadviseerd de verslagen van de VVE vergaderingen op te vragen, waar wellicht de verwarming ter sprake is geweest. Dit zou in de notulen verwerkt moeten zijn. Dan kun je ook beoordelen wat is afgesproken en besloten.

Woonbron neemt plaats in de VVE namens de huurders en deze verslagen zijn openbaar en dus op te vragen. Als blijkt dat in de VVE vergadering besloten is, dat de verwarming pas in oktober aan gaat, dan moet dit ook weer via de VVE veranderd worden, als de bewoners dat willen.

Hart voor Delft is van mening dat Woonbron verantwoordelijk is en het defect aan de blokverwarming zal moeten oplossen. De bewoners hebben 15 oktober jl. een brief gekregen van de corporatie, met als onderwerp ‘update storing verwarming’. Hieruit blijkt dat er een groot probleem is, dat niet zomaar opgelost is. Niet alleen de kachel, maar ook de in vele woningen aanwezige ernstige schimmel is een zaak die onmiddellijke aandacht vereist.

Vorig jaar hebben we hier ook al voor aan de bel getrokken, dus wat ons betreft mag de druk op Woonbron best wat groter worden. Het zou Woonbron sieren de bewoners tegemoet te komen door hen te compenseren, maar bovenal het probleem snel op te lossen.

Intussen hebben ook andere politieke partijen zich gemeld bij het Oostblok en roepen hoe verschrikkelijk het allemaal wel niet is. En hoe ze geschrokken zijn. De woorden als ‘misdadig’ en ‘oplichting’ waren te lezen in de Delft op Zondag. Alsof je met dit soort beeldvorming als politiek de mensen helpt.

Ze roepen dit en vervolgens gaan ze vragen stellen aan de wethouder over de, in hun ogen, ‘misdadigers en oplichters’. Wij gaan geen vragen stellen, dit duurt veel te lang. Wij willen dat er een snelle oplossing komt. Wij weten dat de wethouder op de hoogte is van de problemen en er overleg over heeft gehad met Woonbron.

Mevrouw Soek, die al 30 jaar in het Oostblok woonachtig is, wist te vertellen dat bij de installatie van de verwarming, 40 jaar geleden, de leidingen onder de grond nooit vervangen zijn. Dezelfde leidingen zijn versleten en vertonen haarscheurtjes. De oude isolatie van de verwarmingsbuizen moet vernieuwd worden, want deze is zo goed als afgebrokkeld.

Er is immers 40 jaar niets aan gedaan. Gelukkig heeft mevrouw Soek wel een goed advies van de opzichter van het loodgietersbedrijf gekregen, ‘u zult uw gordijnen moeten kortknippen mevrouw’. Dit terwijl het siergordijnen zijn en de verwarming hierdoor helemaal niet afgesloten wordt. (zie onderstaande foto) Dan neem je je bewoners toch niet echt serieus.

Mevrouw Soek vertelt verder dat de woningen in het Oostblok energielabel D hebben. Dit staat voor ruimte tot verbetering, behalve voor wooncorporatie  Woonbron. Er zijn overal kieren en de wind komt er dwars doorheen.

De bewoners houden hun hart vast met de stijgende energietarieven, zij vrezen dat gas en licht in 2022 voor hen onbetaalbaar wordt. Het advies aan visite warme kleding aan te trekken, zou wel eens permanent kunnen worden. De mensen krijgen nu al de kamers niet warm, wat gaat er komende winter gebeuren met de energieprijzen?

De regiomanager van Woonbron heeft toegezegd dat alle problemen opgelost zouden worden in 2021. Wij roepen hierbij Woonbron opnieuw op de belofte waar te maken en onmiddellijk, direct dan wel zo snel mogelijk met de bewoners van het Oostblok in gesprek te gaan en een plan van aanpak voor te leggen. Ondertussen benaderd de opgerichte actiegroep alle bewoners en verzoekt hen alle klachten en misstanden te documenteren en de ingevulde papieren terug te brengen. Het dossier groeit snel. In de eerste 24 uur zijn er al 50 formulieren ingeleverd.

Wij hopen dat de bewoners er snel weer warm bij zullen zitten.

Hart voor Delft zit er bovenop en volgt deze zaak met argusogen!

Bram Stoop

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *