Algemene Beschouwingen

De laatste Programmabegroting onder verantwoordelijkheid van dit college. Reden voor onze fractie om kort terug te blikken op de afgelopen jaren, een reactie te geven op de Programmabegroting, maar ook toekomstgericht een aantal onderwerpen aan de orde te stellen.
Korte terugblik
Starten in 2010 met de mededeling dat er 30 miljoen moet worden bezuinigd, dat vervolgens oploopt tot 45 miljoen bezuinigingen is een forse klus. Dit college werd er aan het begin van deze regeerperiode mee geconfronteerd en is de uitdaging aangegaan. Onze fractie was het niet altijd eens met de keuzes van dit college, maar het uitspreken van waardering voor de inzet van deze gemeenteraad, de ambtelijke organisatie en dit college is zeker op zijn plaats.
Programmabegroting
De Programmabegroting laat zien, dat Delft de komende tijd alert moet blijven gezien de huidige economische en financiële situatie met een fors risicoprofiel van 48,6 miljoen. Er moeten niet nog meer Avalex of GGD lijken uit de kast komen of voor 9 miljoen euro uit een bedrijvenschap stappen. Daar valt bijna niet tegen op te bezuinigen. Stadsbelangen Delft begrijpt dat een extra bezuinigingstaakstelling onontkoombaar is en niet alles hetzelfde kan blijven. Alleen maar herrie maken om herrie te maken, helpt onze stad niet vooruit. Extra reden om bij alle plannen, of het nu bezuinigingen zijn of investeringen, inwoners te betrekken om draagvlak te creëren.

Opvallend dat de bezuiniging van 45 miljoen de Delftse inwoner 453 euro kost en in vergelijkbare gemeenten 251 euro. Delft blijkt altijd aanmerkelijk duurder te zijn dan in andere gemeenten. Nooit eens Delft voor de helft aangetroffen.

Als er vroeger bij mij thuis bezuinigd moest worden, werden aan bepaalde zaken minder geld uitgegeven of spaarden we tot we het geld hadden om iets te kopen. Hoe anders wordt met het woord bezuinigingen in de politiek omgegaan. Als in de politiek wordt gesproken over bezuinigingen, betekent dit doorgaans lastenverzwaring voor onze inwoners. Voor Stadsbelangen Delft staat bezuinigingen vooral gelijk aan besparingen op uitgaven en niet aan lastenverhogingen.

Het is onze fractie bijvoorbeeld volstrekt onduidelijk waarom in 2014 parkeermeters moeten worden vervangen met als argument dat ze afgeschreven zijn. Je zou mogen verwachten, dat je eerst kijkt of de parkeermeters nog enkele jaren meekunnen en als dat zo is, is er voor 2014 geen reden om deze te vervangen. Overigens vindt onze fractie dat het tijd wordt goede alternatieven te vinden voor het pollersysteem. Het gedoe rond de poller op de Nieuwe Langendijk moet toch eens afgelopen zijn. Die poller heeft onze stad in de afgelopen jaren heel wat onnodig gemeenschapsgeld gekost.
Afstoten taken/participatie
Het afstoten van niet wettelijke taken kunnen wij onderschrijven. Maar wat Stadsbelangen Delft betreft niet zonder eerst te zorgen dat er alternatieven zijn. Daarom zullen wij het afstoten van taken bij de kinderboerderij, waterspeeltuin en de Papaver niet steunen. Eerst zal een aanvaardbaar alternatief gevonden moeten worden.

Na beginspraak, regiegemeente wordt nu de kreet participatiesamenleving geïntroduceerd. Het ontgaat bestuurlijk Delft volledig dat we al jaren een participatiesamenleving zijn. Talloze vrijwilligers zetten zich dagelijks in voor anderen in onze stad en wie dat nog niet doet, zal dat echt niet ineens wel gaan doen. Dus met het alleen noemen van het woord participatiesamenleving lukt het zeker niet. We zien hierover geen visie in de Programmabegroting en ook geen bijbehorend budget. Met kreten als: beginspraak, regierol of participatie alleen ga je het niet redden. Efficiënt werken, zuinig zijn, fraude bestrijden, serieuze samenwerking met partijen met als doel kostenbesparing en daarnaast de lokale economie stimuleren, ligt in deze tijd meer voor de hand.
Economie
Naast het inzetten op kenniseconomie kun je met betrekking tot de lokale economie het beste inzetten op acties, die je ook werkelijk lokaal kunt regelen. En enige creativiteit zou de stad werkelijk vooruit helpen. Kijk eens of je met de in Delft gevestigde banken kunt komen tot een ‘Harnaschpolder-hypotheek’ en in een volgend stadium iets soortgelijks voor de Spoorzone. Verzin hoe je juist onze eigen Delftse aannemers kunt laten profiteren van de enorme bouwprojecten in onze stad.

Kijk eens of je de in Delft ontwikkelde storm-paraplu’s nu ook eens in Delft kunt laten produceren. Wellicht zou Combi-werk een prima productiebedrijf kunnen zijn voor met Delftse financiële steun ontwikkelde producten. Of ga zelfs verder en onderzoek de mogelijkheid naar een eigen munt, zoals  in Nijmegen. Dat we bijvoorbeeld in Avalex-verband nog geen eigen grondbank hebben, is bijna te gek voor woorden. We kopen nu grond in en als we grond afvoeren moeten wij daar behoorlijk voor betalen. Kortom, talloze ideeën, die ik omwille van de tijd niet allemaal zal uitspreken, hoewel de spreekklok nog steeds niet werkt en dat is dan weer een beetje knullig voor een kennisstad.

Overigens blijft de bestuurlijke Avalex structuur merkwaardig. Wethouder Vokurka mag dan wel in zijn rol van voorzitter op zuivere wijze de belangen van Avalex verdedigen, maar iedereen bij Avalex weet dat hij er niets van meent als wethouder van financiën van Delft. Zuiver? Ja, maar tegelijkertijd ongeloofwaardig.
Ondernemersfonds
Stadsbelangen Delft vraagt zich af of we in Delft wel door moet gaan met het financieren van het Ondernemersfonds via de OZB. Ondernemers, die nooit iets van dit fonds horen, via de OZB hiervoor wel betalen, maar geen stem hebben in waar het geld van het Ondernemersfonds wordt besteed. Het financieren van boerenkool met bubbels vanuit dit fonds geeft te denken. Wij zijn het hiermee oneens. Alle reden de financiering van dit fonds via de OZB te heroverwegen.
Studenten
Opvallend dat in de Programmabegroting studenten en studentenhuisvesting wederom prominent worden genoemd. Alsof er geen andere inwoners in onze stad wonen. De balans is aan het doorslaan. Wat is de rol van woningbouwcorporaties? Waar blijft het bouwen voor de middengroepen, Delftse jongeren en ouderen in Delft? Overigens worden ouderen nauwelijks genoemd in de Programmabegroting, terwijl diverse tehuizen op de nominatie staan gesloten te worden.
Sociale aangelegenheden
Zorgen heeft onze fractie over allerlei taken, die het Rijk delegeert richting gemeenten zonder daarvoor de nodige financiële middelen beschikbaar te stellen. Een toename van 30% financieel verantwoordelijk naar 70% zonder extra rijksfinanciën. Dat wordt een behoorlijke uitdaging om de juiste kwaliteit te bieden aan mensen, die dit echt nodig hebben.

We verbazen ons over de opmerking van aanvullende effecten krimp Wet Werk en Bijstand. De werkloosheid neemt nu en ook volgend jaar nog steeds toe. ‘Hoezo krimp WWB?’ Eerder toename! De algemene plicht voor leveren van een tegenprestatie vanuit de WWB voor mensen, die dat kunnen is op zichzelf niet verkeerd, maar niet als dit in de plaats komt van reguliere werkgelegenheid en mensen moeten werken onder het wettelijk minimum loon. Dit gebeurt nu wel. Mensen worden met behoud van een uitkering een half jaar te werk gesteld bij de Post.NL om vervolgens weer terug te vallen in de bijstand. Goedkoop voor de Post.NL, maar is dit de manier om mensen te motiveren? Waar was Combiwerk ook alweer voor bedoeld?
Onderwijs
Goed voorzitter, dat het college investeert in het hoger en technisch-onderwijs en aansluiting zoekt bij de kenniseconomie. Belangrijk voor jongeren en hun toekomst. Minder tevreden zijn we over het negatief investeren voor de Delftse basisscholieren in het bewegingsonderwijs en het afschaffen van het schoolzwemmen.

Het college slaagt er maar niet in het jaarlijkse blauwalgprobleem in de Delftse Hout op te lossen. Simpel fonteinen plaatsen en bijvoorbeeld een waterglijbaan. Dat houdt water in beweging en geeft de blauwalg geen kans.
Veiligheid
De alinea in de programmabegroting over de veiligheid in onze stad is feitelijk een kopie van veiligheid cijfers, die eerde dit jaar werden gepresenteerd. Een overwegend positieve klank, maar dat kan ook als je geen compleet beeld presenteert. De stijging van de woninginbraken, de “plofkraken” van de laatste tijd; de overvallen op juweliers en de in Delft blijkbaar aanwezige jeugdbendes blijven in dit onderzoek onvermeld evenals nieuwe bedreigingen, zoals cyber-criminaliteit. In het gemeentelijk Rampenplan, dat dateert uit 2005 en geldig is tot 2009, wordt hier niets over gezegd . In het Veiligheidsplan van de Veiligheidsregio Haaglanden zijn de opgesomde risico’s voor Delft niet of nauwelijks aangetroffen in het huidige Rampenplan voor Delft. Zoals de risico’s van kwetsbare objecten in onze gemeente: de kernreactor, gevaren m.b.t. de Spoortunnel. Werk aan de winkel dus voor de burgemeester.
Cultuur
Nagedacht moet worden over continuering van het evenement Westerpop, van en door jongeren en ook ouderen een verbindingsfactor in de Delftse samenleving. Al jaren een aansprekend evenement voor onze stad. Het terrein is straks niet meer beschikbaar. Alle reden om tijdig met de organisatie te kijken waar dit evenement de komende jaren een vervolg kan krijgen.
Afronding
Voorzitter, ik kom tot een afronding. Delft heeft ondanks de financiële risico’s meer dan voldoende uitdaging en sterke kansen in zich om samen de economische crisis aan te pakken. En zoals zo vaak in ieders leven, kom je meestal na een mindere periode er weer sterker uit. Er sterker uitkomen dat is wat Stadsbelangen Delft onze ambtelijke organisatie, de gemeenteraad, het college, maar bovenal onze inwoners toewenst.

Fractie Stadsbelangen Delft
Aad Meuleman

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *