Het stadsbestuur, althans het vorige, heeft samen met de Provincie besloten om zandhandel Van der Waal te verplaatsen van hun huidige locatie op de Schieweg op Schieoevers-noord, naar de Marconiweg op industrieterrein Schieweg-zuid.

Dit om plaats te maken voor de nieuwe woningen die daar de komende 15 jaar gebouwd gaan worden. De nieuwe zandhandel zou, met een nieuw aan te leggen loswal, pal naast de firma Combister komen. Wat wil nu het geval?

Medische hulpmiddelen
Combister is een bedrijf wat zorg draagt voor de sterilisatie van medische hulpmiddelen. Het bedrijf is ooit daar begonnen als wasserij van ziekenhuislinnen en zo doorgegroeid naar wat het nu is.

Het bedrijf bestaat als Combister nu 31 jaar en er werken 62 mensen.

Combister doet de sterilisatie van medische hulpmiddelen voor het Reinier de Graaf, het Haga ziekenhuis en Orthopedisch Centrum Zoetermeer. Dat deze werkzaamheden essentieel zijn voor de ziekenhuizen, dat mag duidelijk zijn. Zonder gesteriliseerde medische hulpmiddelen is er geen gewaarborgde patiëntenzorg.

Maar wat heeft dit nu met de verhuizing van zandhandel Van der Waal te maken?

Fijn zand
Combister is een zeer gespecialiseerd bedrijf, met op de bedrijfsvoering aangepaste en specifieke elektrische en stoominstallaties.

Een zandhandel pal naast een pand dat medisch gereedschap en hulpmiddelen moet steriliseren levert nogal wat problemen op. Het fijne zand₁ dat overal doorheen gaat, komt niet alleen door de gevel en ramen, maar komt ook in de HEPA filters, waardoor deze verstoppen en het sterilisatieproces stil komt te liggen.

Daarbij ontstaat ook nog een logistiek probleem. De zandvrachtwagens rijden dan af en aan over de Marconiweg, zullen hoogstwaarschijnlijk de weg verstoppen, nog afgezien van het stuk rijden van deze weg, die niet is aangelegd om zoveel vrachtverkeer te kunnen verwerken.

Achteruit beeps
Ook moeten, in de nieuwe situatie, de zandvrachtwagens bij de toekomstige loswal achteruit naar de zandsilo rijden, wat nogal wat geluid met zich mee brengt door de achteruitbeeps. En dat de gehele dag, in de piek één vrachtwagen per anderhalve minuut.

Daar komt nog bij dat de afspraak met Van der Waal is gemaakt dat zij de capaciteit, die ze nu hebben op de Schieweg, kunnen verdubbelen op de nieuwe locatie. Verzet Van der Waal nu zo’n 250.000 ton zand per jaar, zal dit nu oplopen tot ruim 500.000 ton zand.

Tussen de toekomstige zandhandel en Combister zou, op een smalle strook, ook nog een fietspad moeten komen

Combister is een 24/7 bedrijf en hun vrachtwagens moeten op alle uren van de dag zonder enig oponthoud kunnen uitrijden.

Rondleiding
Commissielid Sonja Sint en Raadslid Marcel Koelewijn hebben onlangs een rondleiding door het bedrijf gehad die ronduit indrukwekkend genoemd kan worden. De zeer specifieke apparatuur, de overdrukruimten en de luchtfilterinstallatie is nu precies de reden, waardoor je dit bedrijf niet zomaar even verplaatst naar een andere locatie. Het is niet zomaar een kantoor, dat je overal naartoe kan verhuizen. In de aanloop naar de bouwplannen op Schieoevers-noord en de voorliggende verhuizing van zandhandel Van der Waal lijkt er weinig gecommuniceerd te zijn met Combister.

En de communicatie die er is geweest, lijkt te zijn gebaseerd op het voldongen feit dat de zandhandel persé op deze locatie moet komen.

Strijdbaar
Op 8 december heeft de firma Combister ingesproken in de Commissie Ruimte en Verkeer om hun zorgen uit te spreken over het voortbestaan van hun bedrijf. Hun conclusie is dat als de zandhandel pal naast hun pand komt, zij zo ernstig in hun bedrijfsvoering worden bedreigt, dat het bedrijf op hun locatie, waar ze al 31 jaar gevestigd zijn, niet meer kunnen voortzetten.

Combister laat het er niet bij zitten en is strijdbaar. Vanuit Hart voor Delft hopen we van harte, dat het niet uitloopt op een langlopende juridische procedure, die kan uitlopen tot een gang naar de Raad van State.

Sonja Sint
Commissielid Ruimte en Verkeer.