Toeristen die Delft met bussen tegelijk bezoeken, worden afgezet bij het Hampshire Hotel. Van daaruit lopen ze de binnenstad in, waardoor ze veel tijd verliezen. Toon Paap, de exploitant van de paardentram, bedacht een oplossing. Een elektrische pendelwagen moet ze van het hotel naar de Markt brengen.

Veel buitenlandse toeristen die Delft bezoeken, zijn slechts een paar uurtjes in de binnenstad. Tot 2016 zetten touroperators deze toeristen met bussen tegelijk af naast de Nieuwe Kerk. Dit zorgde voor overlast en luchtvervuiling op de Oude en Nieuwe Langedijk. Daarom stoppen de bussen tegenwoordig bij het Hampshire Hotel aan de Koepoortplaats. Van hieruit lopen de toeristen naar de Markt, waardoor ze minder tijd besteden in de binnenstad. Met een zogenoemde hop-on-hop-off pendelwagen zou dit sneller kunnen.

Toon Paap (66) kreeg het idee om een elektrische pendelwagen te laten rijden, toen hij twee jaar terug met zijn voorstel voor de paardentram bij de gemeente zat. ,,Iemand vroeg of ik kon pendelen tussen het Hampshire Hotel en de Markt. In de paardentram passen daarvoor niet genoeg mensen en voor de paarden is het ondoenlijk om steeds over de Koepoortbrug te gaan. Met een elektrische pendelwagen kan dat wel. Dat is een milieuvriendelijke manier om toeristen snel op de Markt te krijgen. Zo hebben ze meer tijd om geld uit te geven bij winkels of de paardentram.’’

De Delftenaar met de fraaie hangsnor heeft in zijn leven al heel wat banen gehad. Zo was hij onder meer melkboer, bulldozer machinist en eigenaar van verschillende horecazaken, had hij een taxibedrijf en exploiteerde hij zelfs enige tijd een rondreizend circus.

Voorstel

In 2016 diende Paap een voorstel in bij de gemeente, maar hij kreeg geen response. Marcel Koelewijn, commissielid Ruimte en Verkeer voor Stadsbelangen Delft, brengt het voorstel nu opnieuw onder de aandacht. ,,Dit idee is goed voor de stad en verdient aandacht”, aldus Koelewijn. ,,Het is zeker uitvoerbaar. In verschillende gemeenten rijden dit soort wagens al rond.”

De elektrische wagens die Toon Paap wil gebruiken, rijden op een accu. In een wagentje met aanhanger passen 48 mensen. De voertuigen zijn niet RDW-gekeurd, maar volgens Koelewijn is dit geen probleem. ,,De pendelwagens hebben geen keuring, omdat er slechts weinig op de openbare weg rijden. Maar de gemeente kan een speciale ontheffing verlenen. In andere plaatsen zoals Hellevoetsluis of Nunspeet is dat ook gebeurd.”

Als de ontheffing er komt, is het de bedoeling dat de pendelwagens onderdeel worden van de stalhouderij van Toon Paap en zijn zoon Sylvester. Paap wil dan twee wagens aankopen of leasen. Daarvoor kan hij wel financiële steun gebruiken vanuit bijvoorbeeld de gemeente.

Volgens Koelewijn staan wethouders Martina Huijsmans (mobiliteit) en Bas Vollebregt (toerisme) open voor een gesprek met Paap. De gemeente laat in een reactie weten ‘het voorstel sympathiek te vinden’, maar wil pas verder reageren als er een concreet plan is ingediend. Stadsbelangen blijft de voortgang met belangstelling volgen.

Stadsbelangen Delft
Marcel Koelewijn