trabant (800x600)De Delftse politiek is naarstig op zoek naar de oorzaak van de financiële problemen waar de stad in verzeild is geraakt. Er is een onderzoekscommissie ingesteld die zich vooral richt op een aantal grote projecten in de stad.

Zo wordt de gang van zaken onderzocht omtrent beslissingen en besluiten van onder andere de Sint Sebastiaansbrug, het Spoorzoneproject en de gebiedsontwikkeling in de Harnaschpolder. Het zou onze fractie niet verbazen als de uitkomst van het onderzoek de nadruk gaat leggen op verkeerde inschattingen, de economische crisis, misplaatst optimisme en het onvermogen (of onwil) om te anticiperen op nieuwe ontwikkelingen etc.

Onze fractie meent dat een belangrijke oorzaak ligt in de dominante positie die de PvdA in de Delftse politiek al jaren vervult. Hoewel deze partij in een decennium verworden is tot één van de kleinere partijen in de raad, is hun invloed dankzij de onvoorwaardelijke steun van STIP en Groen Links ten onrechte nog onverminderd groot.

Als voorbeeld wil ik hier de gang van zaken omtrent de Sint Sebastiaansbrug noemen. De vernieuwde brug moest volgens de Provincie en het Delftse college een dure tafelbrug met allerlei technische hoogstandjes worden. De Rolls Royce onder de bruggen zeg maar. Om dit project te realiseren heeft de gemeente Delft een hoge, onevenredige bijdrage aan deze realisatie toegezegd. Onbegrijpelijk omdat de Provincie eigenaar is van de brug en wij als gemeente slechts verantwoordelijk zijn voor de aanbruggen.

Toen één en ander dreigde mis toelopen kwam raadslid Bert Brehm van de PvdA met een motie met als strekking dat Delft aan deze super de luxe brug een maximale bijdrage mocht leveren. Op dat moment was het addendum dat Delft met de Provincie was overeengekomen nog van kracht.

Omdat recentelijk bleek, dat deze brug technisch en binnen de financiële kaders niet realiseerbaar is, onderzoekt men nu naar de mogelijkheden van een vernieuwde Basculebrug. De Trabant onder de bruggen volgens kenners. Volgens onze fractie is dan de door Delft toegezegde bijdrage niet meer van toepassing en de ‘motie Brehm’ van tafel. Wethouder Harpe beaamde dit ook in de commissievergadering. Nu het addendum van tafel is, is de situatie van 2012 van voor het addendum van toepassing. In die situatie was de bijdrage van Delft aanmerkelijk lager dan wat de motie Brehm beoogt.

Deze stelling geldt blijkbaar niet voor de fractie van de PvdA . Deze partij wil nog steeds onnodig veel geld uitgeven, ondanks de financiële situatie van onze stad. Bert Brehm meldde in de laatste raadsvergadering genoegen te nemen met een Trabant (Basculebrug ) maar te willen betalen voor een Rolls Royce (tafelbrug met hypermoderne toeters en bellen). Zou het niet gewoon deze halsstarrige houding zijn, die onze stad mede in financiële problemen heeft gebracht?

Stadsbelangen Delft
Werner Bremer