Door corona is er een mega versnelling gekomen met online bestellen van producten. Zo ook boodschappen. Neem FLINK flitsbezorger in de Breestraat. Daar kan je boodschappen bestellen die binnen 10 minuten bij je thuis worden afgeleverd. Gevolg is de dat voor de aanvoer van de voorraad zeer regelmatig busjes stoppen en het verkeer hinderen. En het is doorlopend een drukte van weleer.

Vallen flitsbezorgers onder detail handel? Ja, het is welliswaar verkoop van producten via internet en er komt geen klant binnen. Maar toch is het verkoop van producten aan de particulier.

Getir aan de Binnenwatersloot

Op de Binnenwatersloot opent binnenkort Getir een Turkse flitsbezorger haar activiteiten. En dan zullen Gorillas en Zapp wel snel volgen. Ik vind dat de Binnenstad geen ruimte moet zijn voor distributiecentra met geblindeerde ramen.

Het probleem zit ook in de fiets- en brommerkoeriers die daar ingezet worden en de stoep blokkeren met hun fietsen. Omdat die koeriers onder druk gezet worden om binnen 10 minuten bij de klant te zijn, rijden ze als bezetenen. Dit is de volgende verergering van overlast van fietskoeriers die we al hebben van de horeca. Dat zal exponentieel gaan stijgen gezien het te verwachten succes van Darkstores die vooral in studentensteden zich vestigen.

Hoe kunnen we dit aanpakken?

Om te beginnen mag de reclame op een raam in de Binnenstad niet meer bedragen dan 20% van het raamoppervlak. Omdat de Binnenstad is uitgeroepen tot beschermd stadsgezicht. Maar geheel blinderen mag wel volgens de Welstandsvoorschriften. Dus we kunnen niks aan geheel geblindeerde ramen doen. Dat is triest.

Niet dus!

Er moet snel nieuw beleid komen om deze Darkstores uit de Binnenstad te weren. Natuurlijk zullen ze graag vanwege de centrale ligging hier hun vestiging willen kiezen. Maar doe dristributiecentra maar op bedrijven terreinen. Daar horen ze thuis. Ze plegen gewoon een overval op onze beschermde stadsgezichten deze flits bezorgcowboys.

Jan Peter de Wit