In het najaar van 2016 bedacht Toon Paap van de paardentram dat als hij de dagtoeristen, die per touringcar worden afgezet bij het Hampshire
hotel aan de Koepoortplaats, met een elektrische shuttlebus naar de Markt zou vervoeren, zij zo’n drie kwartier langer in de stad zouden kunnen verblijven. Dit zou dan met een elektrische shuttlebus moeten, want constant heen en weer met een paardentram over de Koepoortbrug is voor de paarden niet te doen.

Zo gezegd, zo gedaan. In november 2016 stuurde Toon Paap een brief naar de gemeente met daarin de uiteenzetting van zijn plannen. Tot midden 2018 heeft hij geen enkele reactie terug ontvangen. Zo rond die tijd kwamen Toon en ik met elkaar in gesprek over de plannen. Vanaf dat moment besloot Stadsbelangen Delft Toon te helpen met zijn communicatie met de gemeente.

Over de voortgang vanaf dan tot de zomer 2019 zal ik jullie niet mee vermoeien, maar begin augustus 2019, bijna drie jaar later, komt dan toch eindelijk de toezegging voor een ontheffing.

Hierop heeft Toon direct bij de gemeente aangegeven dat het geen zin had om hiervan gebruik te maken, daar het seizoen al bijna voorbij was en hij via de leverancier niet meer over een shuttlebus zou kunnen beschikken. Wel wilde hij graag de ontheffing voor het nieuwe seizoen (2020) in laten gaan, waardoor hij dan vroeg in het seizoen zou kunnen beginnen. Dit bleek makkelijker gezegd dan gedaan. Toon moest de aanvraag opnieuw indienen en de procedure werd gemakshalve zo goed als opnieuw doorlopen.

Na eindeloze gesprekken, waarbij twee wethouders en een aantal ambtenaren van de afdeling verkeer en vervoer waren betrokken, volgt eind februari 2020 dan eindelijk een ontheffing voor een proefperiode van vier maanden, die na afloop geëvalueerd dient te worden.

Terugkijkend op dit hele proces, durf ik dit toch een ‘flinke bevalling’ te noemen.

Marcel Koelewijn
Commissielid Stadsbelangen Delft.

Foto: Fred Leeflang.