Recentelijk werd bekend dat Delft op de vierde plaats staat op de ranglijst van gemeenten met de meeste fietsongevallen. Dit is een verontrustend bericht dat om directe actie vraagt. “Als Hart voor Delft maken wij ons grote zorgen over deze positie. Het aantal fietsongevallen in onze stad is onaanvaardbaar hoog en wij vinden dat dit een belangrijk aandachtspunt moet zijn voor het stadsbestuur.” De veiligheid van fietsers zou topprioriteit moeten zijn, en wij roepen het college op om concrete maatregelen te nemen om Delft fietsveiliger te maken.
Fietsparkeerplekken
Een van de belangrijke factoren die bijdragen aan deze problematiek is het gebrek aan adequate fietsparkeerfaciliteiten. Te vaak zien we fietsen chaotisch geparkeerd staan, wat niet alleen voor ongemakken zorgt maar ook de verkeersveiligheid in gevaar brengt. Een effectief fietsparkeerbeleid ontbreekt en dit leidt tot situaties waar fietsers en voetgangers elkaar in de weg zitten, wat weer leidt tot onveilige situaties. Het huidige beleid is simpelweg onder de maat, ondanks een uitstekend onderzoek en rapport van ingenieursbureau Royal HaskoningDHV. Er moet dringend geïnvesteerd worden in voldoende, veilige en goed geplande fietsparkeerplekken.
‘Shared space’
Daarnaast baart de combinatie van fietsers en voetgangers in de stad ons grote zorgen. Specifieke locaties zoals de Jacob Gerritstraat zijn een bron van frustratie en gevaar. Hier wordt de ruimte gedeeld tussen voetgangers en fietsers, maar in de praktijk blijkt dit keer op keer te leiden tot chaotische situaties.
Het ‘shared space’ concept, dat destijds door D66 landelijk is geïntroduceerd, blijkt in Delft niet te werken en heeft ook in andere delen van het land gefaald. Ondanks de aanzienlijke kosten heeft dit project niet het gewenste resultaat opgeleverd en de veiligheid in onze binnenstad is er alleen maar op achteruitgegaan. Het is hoog tijd dat de gemeente erkent dat dit concept niet werkt en zoekt naar alternatieve oplossingen die wel bijdragen aan de veiligheid van alle weggebruikers.
Fietsinfrastructuur
Hart voor Delft vraagt zich af wat het stadsbestuur gaat doen om Delft van deze negatieve ranglijst af te krijgen. Wij willen concrete antwoorden en vooral concrete acties. We roepen het college op om de fietsinfrastructuur, waaronder fietsparkeerplaatsen en verkeerssituaties in de binnenstad, grondig te herzien.
Het is zeer van belang dat Delft weer een stad wordt waar fietsers veilig kunnen rijden en parkeren, zonder angst voor ongevallen. Wij blijven deze kwestie nauwlettend volgen en zullen ons inzetten voor een veilige stad voor iedereen. Het is tijd dat het stadsbestuur de verantwoordelijkheid neemt en de veiligheid van de Delftenaren vooropstelt.
Hart voor Delft
Marcel Koelewijn
Bron: Leidsch Dagblad
Fietsonveiligheid wordt voor een groot gedeelte door fietsers (zelf) veroorzaakt. Rijden en telefoneren tegelijk, doorrijden bij een rood stoplicht, veel te hard rijden en andere weggebruikers negeren. Of het nou jongeren zijn, flitsbezorgers op fatbikes of 30-ers met een bakfiets. Het is als voetganger én automobilist vooral opletten. Handhaven? Ik zie het niet gebeuren. Leg mobiele dremplels neer op drukke plekken. Schaf een matrixbord aan en zet het afwisselend op plekken in de (binnen)stad om mensen te attenderen op de regels en hun gedrag. Het Agathaplein bij het Prinsenhof is zo’n voorbeeld. Wandelgebied maar de fietsers rijden je omver! Ga op een willekeurig terras zitten en de fietsers scheuren langs. Bijv achter het stadhuis of Oude Delft. Handhaven en drempels, daar geloof ik in.