Er was veel druk van alle politieke partijen nodig om wethouder Merkx te dwingen de unanieme wens van de commissie uit te voeren. Op initiatief van Stadsbelangen kwam de wethouder in maart 2007 met  een evaluatie over het terrasbotenbeleid in de afgelopen jaren. Deze  evaluatie bleek positief te zijn, maar de wethouder wenste geen  uitbreiding van het aantal terrasboten. Uiteindelijk kreeg de wethouder de opdracht om één kader dusdanig aan te passen, zodat een beperkte uitbreiding  mogelijk zou worden gemaakt. De wethouder beloofde in april 2007 met  een nieuwe notitie te komen.   

Tot verbazing van alle partijen kwam de wethouder met een notitie, waarin een lang traject werd beschreven alvorens een nieuwe  beslissing genomen zou kunnen worden over uitbreiding. Een dergelijk  proces zou vooral zorgvuldig doorlopen moeten worden. De commissie pikte dit niet. Het doorlopen van een zorgvuldig proces  is absolute noodzaak, maar zorgvuldig en snel kunnen best samen  gaan. Het is simpel een kwestie van willen. Stadsbelangen heeft de  wethouder toen aangegeven, dat als zij niet wilde voldoen aan de unanieme wens van de commissie, e.e.a. politiek in de raadsvergadering  van april zou worden geregeld.   

Enkele dagen na de commissievergadering kwam de wethouder ineens met  een oplossing. Voor dit jaar zou een tijdelijke ontheffing kunnen worden  toegepast, waardoor nog dit seizoen een beperkte uitbreiding van  hooguit drie terrasboten gerealiseerd zou kunnen worden. Er was dus  toch iets mogelijk. Dat de wethouder na de commissie vergadering van maart jl. nu pas met  een oplossing komt geeft te denken. Waarom kwam zij niet eerder met  deze oplossing, waardoor er onnodig veel tijd verloren is gegaan?   

In ieder geval kan Stadsbelangen met de gekozen oplossing leven. Wel  vinden wij dat in het najaar een definitief besluit moet worden genomen over het aantal terrasboten dat vanaf 2008 kan worden toegestaan. Hierbij geldt wel de wens van de commissie, dat de uitbreiding zeer  beperkt (hooguit een uitbreiding van drie terrasboten) moet zijn.  Fractie Stadsbelangen-Delft